NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kartläggning och analys av distansutbildning

Registreringar på programkurser på distans ökar. Distansstudier är vanligare bland kvinnor och personer som har lågutbildade föräldrar. De som väljer att studera på distans är ofta äldre än campusstudenterna.

– Det här visar vilken viktig funktion distansutbildningar fyller för att kunna erbjuda ett livslångt lärande oberoende av var du är i livet eller var du bor. Tillgång till högskoleutbildning i hela landet är en del av svaret på kompetensförsörjningsfrågan, säger Anette Gröjer, projektledare för uppdraget.

UKÄ har på uppdrag av regeringen kartlagt och analyserat högskolors och universitets distansutbildningsverksamhet, deras strategier kring och utbud av distansutbildningar. Kartläggningen visar bland annat att registreringarna på programkurser som ges på distans har ökat.

Läs hela rapporten här

Se Nyhetsmeddelande på UKÄs hemsidan här

Behövs satsning på pedagogik och teknik

Distansstudenter på yrkesexamensprogram som lärarprogram och specialistsjuksköterskeprogram presterar nära nog lika bra som studenter som läser motsvarande kurser på campus.

I rapporten pekar UKÄ på att viktiga pusselbitar för att lärosätena ska kunna utveckla distansverksamheten är satsningar på pedagogik och teknik.

För att kvaliteten ska vara hög i de nätbaserade distansutbildningarna bör universitet och högskolor ges bättre förutsättningar och incitament att bland annat stötta sina lärare genom kompetensutveckling i nätbaserad pedagogik, säger Anette Gröjer.

I uppdraget från regeringen ingick även att kartlägga hur samarbetet mellan lärosätena och kommuner, landsting och regioner via lärcentra eller motsvarande ser ut och vilket stöd som distansstudenter erbjuds.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kartläggning och analys av distansutbildning | Namn på webbplatsen - […] Kartläggning och analys av distansutbildning […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This