Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...
Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...
Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...
Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...
Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
SVERD är med och stödjer ICDEs Task Force #learningtogether
SVERD är medlem i ICDE och V Ordförande är tillika styrelsemedlem samt leder ICDE OER Advocacy Committee.
Här på ICDE Corona #learningtogether kan du finna relevant information om digital omställning och vad som händer runt om i världen.
With the escalation of Covid-19, educators all over the world over are encouraged to shift to online and distance learning provision as schools and universities are forced to shut down campuses. ICDE, as the leading global membership organization for open, online and distance education are launching a Task Force and a global campaign called #learningtogether to support this endeavor.
The global ICDE community of experts in the field of online and distance learning are invited to contribute by sharing their knowledge and expertise and engaging in the global discussion. How can newcomers develop sustainable and inclusive flexible, distance and online learning concepts in various regions and contexts? What kind of open and free resources are available? What kinds of quality frameworks exist? What are the most pivotal actions educational and political leaders now must take in order to ensure quality learning and teaching for all?
Send an email to icde@icde.org or post your suggestions online with the hashtag #learningtogether either on LinkedIn, Facebook or Twitter. We are calling for Chairs or presenters to assist and lead webinars, Q&As and other activities that may derive from the Task Force. Translation of content and resources to languages other than English is of interest, so is adaptation to accessible formats/universal design and open educational resources (OER). Let’s embrace #learningtogether online and at a distance.