NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

BOLDIC

General description of the BOLDIC ”Open learning resources online” project
ba200
– Purpose of the project
The general purpose of “Boldic – open learning resources online” project is to
deepen and bring further the co-operation between Nordic and Baltic organizations
dealing with distance education, flexible learning and e-learning by opening the
community for new partners from both the Baltic and the Nordic countries.
I.e. we want to continue and further develop the process from the earlier project “Boldic
Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process from the project
Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning dissemination and
best practice in open learning resources
online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources
online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org

Background
Previous results is that seven partners SVERD in Sweden ( project
leader) , NFF in Norway, FLUID in Denmark, FADE in Finland,
Vilnius College in Lithuania, Velvakandi
in Island and EITSA in Estonia has been working together
during 2009 until 2011 with Boldic project activities.
Dissemination work has been done during previous Boldic
conferences in f ex Finland , Lithuania and Norway.

3.1.2. Other information
Web page www.boldic.org
NPHZ-2013/10118 Page 4 (7) Submitted – 28-Feb-2013
Project period 01-Jun-2013 – 30-Nov-2015
Previous Nordplus activities
Yes

Nordplus
1. Nordflex 2005-2007
2. Boldic perspectives online 2008-2011
Nordplus applications in this round

3.2.Purpose and aims The purpose and aims of the Boldic olro project

3.2.1. Purpose
The general purpose of “Boldic – open learning resources
online” project is to deepen and bring further the co-operation between
Nordic and Baltic organizations dealing with distance education, flexible
learning and e-learning by opening the community for new partners from
both the Baltic and the Nordic countries. I.e. we want to continue and
further develop the process from the earlier project “Boldic Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process
from the project Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning
dissemination and best practice in
open learning resources online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org
3.2.2. Aims and contribution

– Why?
There is a continuous increase in the demand for technology
supported learning material, and especially so for material developed
for on-line learning. Most of this material is developed in such a way
that it normally is quite easy to change language and in other ways fit the
material for use in different countries. I.e. the field is very well set up for
exchange of material and for continuous cooperation in development, marketing,
etc. In short, we have a demand, what we need is better marketing
and simpler exposure of the material between the potential exchangers
of the materials. The intention of the project is to establish a major Nordic
and Baltic integration project supporting open learning resources online.
Apart from better quality in learning, the project will prove the benefits possible
by simple cooperation between the learning organizations of the different countries.
There will of course also be cultural exchanges as the materials often contain
cultural parts.

See http://www.boldic.org

Share This