NY

Bättre samarbetstjänster behövs i skolan

I somras presenterade det medlemsdrivna programmet för digital samverkan, eSam, en rapport på över 30 olika samarbetstjänster som alternativ till Teams som på grund av GDPR och andra datalagstiftningar inte lever upp till offentlig sektors höga krav på integritet och...

Dags för en utbildningsexplosion – men räcker högskolorna?

Behoven av vidareutbildning ökar med digitaliseringen och nu får vi bort ett ekonomiskt hinder för att studera vidare säger Martin Linder ordförande i fackföreningen Unionen i en artikel i Dagens Nyheter. Från den 1 oktober kan man söka omställnings-studiestödet hos...

Kommunen som satsar på tillgänglighet

Ett nytt system på Ljusdals kommuns kontaktcenter ska ge medarbetarna ökad tillgång till kommunens alla tjänster, vilket kommer göra att medborgare snabbare får hjälp med sina ärenden. Enligt Peter Evansson, verksamhetsutvecklare digitalisering, är det en av många...

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna

Svenska unescorådet har nu publicerat officiell översättning av OER-rekommendationerna.  Den hittar ni här: Unescos-rekommendationer-om-opppna-larresurser-ny.pdf. Mötesplats OER  publicerade tidigare en svensk översättning som du kan finna här Du kan följa Mötesplats...

SVERD Online Höstkonferens ägde rum fredag 23/9 -2022

SVERD Online Höstkonferens med tema "The Ecology of learning, A new social contract" den 23 sep. 2022 Se program nedan. -------------------> Tid Ämne Talare Länk 10.00-10.15 Välkomna Ulf Sandström ordförande SVERD Ebba Ossiannilsson vice ordförande SVERD...

Plattform för internationalisering

Plattform för internationalisering är en samverkansplattform för att underlätta och stödja lärosäten och organisationer att bedriva internationalisering inom högre utbildning, forskning och innovation. Läs mer om Hearing 19 oktober här  Plattformen samordnar frågor...

Open GLAM & education. Teacher’s and educator’s perspective on digital resources.

Den här rapporten presenterar resultaten av forskningsprojektet Open GLAM & education som försöker förstå vikten av online-arvsbaserade verktyg, resurser och digitaliserade samlingar för formell och icke-formell utbildning i EU-länderna. Forskningsresultaten...

Det livslånga lärandet- Lärandet mellan generationer

Docent Ann-Kristin Boström delar med sig av forskning och ger en historisk inblick. Läs mer på ENCELL här Ann-Kristin Boström är verksam som forskare vid Encell och hennes forskningsområde är internationell och jämförande pedagogik med inriktning på livslångt lärande,...

Nytt studiestöd utan medel till lärosätena

Det nya omställningsstudiestödet gör det möjligt att mitt i arbetslivet plugga ett år med lön. Förmånligt för den enskilde, men vad innebär det för lärosätena? Läs mer här Omställningsstudiestödet träder i kraft 1 oktober och första ansökningsomgången är redan inför...

TILL MINNE AV STEFAN PÅLSSON

Det är med stor sorg vi meddelar att vår kollega, vän och trogne spanare Stefan Pålsson hastigt och oväntat lämnat oss. Vi sänder våra varmaste tankar till Stefans nära och kära. Stefan Pålsson framför Haus des Lehrers (lärarnas hus) i Berlin (Foto från Spaningen) På...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

BOLDIC

General description of the BOLDIC ”Open learning resources online” project
ba200
– Purpose of the project
The general purpose of “Boldic – open learning resources online” project is to
deepen and bring further the co-operation between Nordic and Baltic organizations
dealing with distance education, flexible learning and e-learning by opening the
community for new partners from both the Baltic and the Nordic countries.
I.e. we want to continue and further develop the process from the earlier project “Boldic
Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process from the project
Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning dissemination and
best practice in open learning resources
online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources
online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org

Background
Previous results is that seven partners SVERD in Sweden ( project
leader) , NFF in Norway, FLUID in Denmark, FADE in Finland,
Vilnius College in Lithuania, Velvakandi
in Island and EITSA in Estonia has been working together
during 2009 until 2011 with Boldic project activities.
Dissemination work has been done during previous Boldic
conferences in f ex Finland , Lithuania and Norway.

3.1.2. Other information
Web page www.boldic.org
NPHZ-2013/10118 Page 4 (7) Submitted – 28-Feb-2013
Project period 01-Jun-2013 – 30-Nov-2015
Previous Nordplus activities
Yes

Nordplus
1. Nordflex 2005-2007
2. Boldic perspectives online 2008-2011
Nordplus applications in this round

3.2.Purpose and aims The purpose and aims of the Boldic olro project

3.2.1. Purpose
The general purpose of “Boldic – open learning resources
online” project is to deepen and bring further the co-operation between
Nordic and Baltic organizations dealing with distance education, flexible
learning and e-learning by opening the community for new partners from
both the Baltic and the Nordic countries. I.e. we want to continue and
further develop the process from the earlier project “Boldic Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process
from the project Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning
dissemination and best practice in
open learning resources online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org
3.2.2. Aims and contribution

– Why?
There is a continuous increase in the demand for technology
supported learning material, and especially so for material developed
for on-line learning. Most of this material is developed in such a way
that it normally is quite easy to change language and in other ways fit the
material for use in different countries. I.e. the field is very well set up for
exchange of material and for continuous cooperation in development, marketing,
etc. In short, we have a demand, what we need is better marketing
and simpler exposure of the material between the potential exchangers
of the materials. The intention of the project is to establish a major Nordic
and Baltic integration project supporting open learning resources online.
Apart from better quality in learning, the project will prove the benefits possible
by simple cooperation between the learning organizations of the different countries.
There will of course also be cultural exchanges as the materials often contain
cultural parts.

See http://www.boldic.org

Share This