NY

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin. För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden...

Närundervisning i skolan ska vara huvudregeln i höst

Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en...

Mötesplats OER arrangerar en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021

SVERD är partner i Mötesplats OER och är med att samordna en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021 Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Vi uppmärksammar...

Digitaliseringsprojekt stärker kompetensförsörjningen

För att underlätta byte av yrkesbana och livslångt lärande har åtta myndigheter fått uppdraget att skapa förutsättningar för olika digitala lösningar. Dessa ska både förbättra den enskildes förutsättningar på arbetsmarknaden och göra det lättare för arbetsgivare att...

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay ) Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin. Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade...

Sex år i EDEN Executive Committee

De senaste sex åren (2015-2021) har varit spännande, lärorika, utmanande, arbetsamma, prövande, krävande och fantastiska i en fin blandning. Under sex år dvs två mandatperioder har jag varit i EDEN Executive Committee på uppdrag av Svenska Riksorganisationen för...

Nordplus: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics

SVERD har medverkat som partner i Nordplus Adult NPAD-2020/10169 How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics  finansierats av Nordiska ministerrådet. Projektet organiserades under projektperioden 09 / 2020-08 / 2021. Projektkoordinator är   Summer...

Nya regeringssatsningar -i pandemins följder

Satsningar på utbildning för vuxna ska bekämpa pandemins följder Många har förlorat sitt arbete under den rådande pandemin. Utrikes födda, ofta nyanlända, som står långt ifrån arbetsmarknaden har drabbats särskilt hårt av krisen. Utbildning är därför ett viktigt...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

Anmälan är öppen än, se till att säkra DIN plats till den 29 juni 2019 VÄLKOMNA till den fjärde och sista konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Norge som värd This event is...

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

BOLDIC

General description of the BOLDIC ”Open learning resources online” project
ba200
– Purpose of the project
The general purpose of “Boldic – open learning resources online” project is to
deepen and bring further the co-operation between Nordic and Baltic organizations
dealing with distance education, flexible learning and e-learning by opening the
community for new partners from both the Baltic and the Nordic countries.
I.e. we want to continue and further develop the process from the earlier project “Boldic
Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process from the project
Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning dissemination and
best practice in open learning resources
online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources
online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org

Background
Previous results is that seven partners SVERD in Sweden ( project
leader) , NFF in Norway, FLUID in Denmark, FADE in Finland,
Vilnius College in Lithuania, Velvakandi
in Island and EITSA in Estonia has been working together
during 2009 until 2011 with Boldic project activities.
Dissemination work has been done during previous Boldic
conferences in f ex Finland , Lithuania and Norway.

3.1.2. Other information
Web page www.boldic.org
NPHZ-2013/10118 Page 4 (7) Submitted – 28-Feb-2013
Project period 01-Jun-2013 – 30-Nov-2015
Previous Nordplus activities
Yes

Nordplus
1. Nordflex 2005-2007
2. Boldic perspectives online 2008-2011
Nordplus applications in this round

3.2.Purpose and aims The purpose and aims of the Boldic olro project

3.2.1. Purpose
The general purpose of “Boldic – open learning resources
online” project is to deepen and bring further the co-operation between
Nordic and Baltic organizations dealing with distance education, flexible
learning and e-learning by opening the community for new partners from
both the Baltic and the Nordic countries. I.e. we want to continue and
further develop the process from the earlier project “Boldic Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process
from the project Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning
dissemination and best practice in
open learning resources online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org
3.2.2. Aims and contribution

– Why?
There is a continuous increase in the demand for technology
supported learning material, and especially so for material developed
for on-line learning. Most of this material is developed in such a way
that it normally is quite easy to change language and in other ways fit the
material for use in different countries. I.e. the field is very well set up for
exchange of material and for continuous cooperation in development, marketing,
etc. In short, we have a demand, what we need is better marketing
and simpler exposure of the material between the potential exchangers
of the materials. The intention of the project is to establish a major Nordic
and Baltic integration project supporting open learning resources online.
Apart from better quality in learning, the project will prove the benefits possible
by simple cooperation between the learning organizations of the different countries.
There will of course also be cultural exchanges as the materials often contain
cultural parts.

See http://www.boldic.org

Share This