NY

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Behov av nationell samverkan för pedagogiskt utvecklingsarbete

UKÄ redovisar idag (18 december 2019) sitt regeringsuppdrag om att följa upp det pedagogiska utvecklingsarbetet vid landets universitet och högskolor. Med våra förslag och bedömningar vill vi skapa förutsättningar för en varaktig högskolepedagogisk utveckling på nationell nivå. Läs mer här

– Det pågår en hel del spännande och innovativt arbete kring pedagogisk utveckling på de enskilda lärosätena. Däremot saknas det en samordning på nationell nivå som kan planera, samordna och systematisera ett kontinuerligt informations- och erfarenhetsutbyte för att få ut maximal effekt av det lokala utvecklingsarbetet, säger Andrea Amft.

– Vår avsikt med förslagen är att skapa ett varaktigt kretslopp för den högskolepedagogiska utvecklingen. Såväl främjande som granskande myndigheter tillsammans med enskilda lärosäten och engagerade nätverk och intresseorganisationer utgör viktiga kuggar i det systemet, säger Andrea Amft.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This