NY

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Elefanten i porslinsfabriken- självkännedom

Stefan Nilsson, forskare vid Högskolan i Väst, har nyligen disputerat på avhandlingen Designing for technology-mediated collaboration. Nilssons arbete beskrivs i inlägget nedan.

Tidgare forskning har visat detsamma avseende självkännedom. Ossiannilsson visade i sin avhandling redan 2012 om Benchmarking e-learning in higher education, att självkännedom, samarbetförmåga, koordinering, inkännande, inlevelsse, kommunikation, samverkan coh problemlösning utvecklas vid distanssstudier. Idag kallar vi sådana förmågor 21st century skills, vilka ofta i dagens arbetsmarknad är högt eftertraktat. Varför inte då erkänna tillgodogörandet av sådana förmågor, tex i form av learning outcomes (utbildnings och lärademål). I uppföljnigen av SCB kartläggning av distansutbildning för Lunds universitet 2014 visade Ossiannilsson i rapporten Studenters attityder till distansutbildning att självkännedom och självdiciplin utvecklas inhögre utsträckning för disatnsstudentr än jämföreslen som gjorde med campussttudenter. Även  problemlösningsförmåga, kommunikation och samarbete angav studenterna att de lärde sig och kunde fördjupa genom distansstudier.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This