NY

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande

Ny avhandling av Charlotta Hilli Åbo Akademi har publicerats. Avhandlingens syfte är att få en djupare förståelse av gymnasiestuderandes erfarenheter av lärande i en virtuell lärmiljö.
Virtuella lärmiljöer definieras som interaktiva, kollaborativa och kommunikativa
digitala miljöer.

Avhandlingens övergripande problemformulering är att urskilja den
mening informanterna ger lärande. Ser informanterna lärpotential i den
virtuella lärmiljön och vad kännetecknar lärpotentialen? Ytterligare
följdfrågor är vad som främjar lärande? Finns det något som kan hämma
det? Hur förhåller sig informanterna till sin roll som studerande vid
lärprocessen? Det empiriska materialet består av intervjuer med tretton
gymnasiestuderande efter en distanskurs i samhällslära. Fyra gymnasier
i Finland deltog i studien.

Ladda ner rapporten här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande | Namn på webbplatsen - […] Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This