NY

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande

Ny avhandling av Charlotta Hilli Åbo Akademi har publicerats. Avhandlingens syfte är att få en djupare förståelse av gymnasiestuderandes erfarenheter av lärande i en virtuell lärmiljö.
Virtuella lärmiljöer definieras som interaktiva, kollaborativa och kommunikativa
digitala miljöer.

Avhandlingens övergripande problemformulering är att urskilja den
mening informanterna ger lärande. Ser informanterna lärpotential i den
virtuella lärmiljön och vad kännetecknar lärpotentialen? Ytterligare
följdfrågor är vad som främjar lärande? Finns det något som kan hämma
det? Hur förhåller sig informanterna till sin roll som studerande vid
lärprocessen? Det empiriska materialet består av intervjuer med tretton
gymnasiestuderande efter en distanskurs i samhällslära. Fyra gymnasier
i Finland deltog i studien.

Ladda ner rapporten här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande | Namn på webbplatsen - […] Virtuellt lärande på distans – En intervjustudie med finländska gymnasiestuderande […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This