NY

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp

Högskolans lärandemiljöer förändras. Just nu pågår vid svenska universitet

och högskolor en gradvis ökande integrering mellan campusbaserade fysiska

studie- och arbetsmiljöer å ena sidan och virtuella pedagogiska rum och det

öppna livet på olika sociala plattformar å den andra. På så vis uppstår större

och mer gränslösa lärandemiljöer. Samtidigt görs stora investeringar över hela

landet i lärandemiljöer både i form av lärplattformar, men framförallt i fysiska

byggnader. Akademiska hus investerade t.ex. mer än 3 miljarder kronor i nyoch

ombyggnationer bara under 2014. Detta i en tid då allt större internationell

konkurrens på utbildningsmarknaden också sätter fokus på frågan hur Sverige

rustar sina lärandemiljöer för framtiden.

För att besvara den senare frågan beslutade SUHF 2014 att tillsätta

en arbetsgrupp med uppdraget att ge en bild av möjliga scenarier för framtidens

lärandemiljöer.

Framtidens lärandemiljöer. Rapport från SUHF:s arbetsgrupp finns att ladda ner i pdf här.

För tryckta exemplar kontakta SUHF:s kansli

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This