NY

Skolverket ska redovisa hur myndighetens arbete kan stärkas

Skolverket får i uppdrag att erbjuda skolväsendet ett ännu mer relevant och ändamålsenligt stöd, som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Kunskapsresultaten och läsförmågan i svensk skola sjunker, och för att utvecklingen ska vända behöver skolan gå...

Vuxenutbildningens dag i Almedalen onsdag 26 juni-2024

Vuxenutbildning i samverkan (VIS) laddar för fullt inför årets Almedalsvecka och anordnar en öppen mötesplats i samband med ”Vuxenutbildningens dag” – onsdag den 26 juni i sal E31 på Campus Gotland i Visby. ViS har även i år en bred representation under hela...

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen, med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tillsatt kommissionen för att se över hur svensk...

Färre fristående kurser skulle försämra lärares kompetensutveckling

Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser. Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt...

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Regeringen satsar på ökad lästid och minskad skärmtid

Artikel från Utbildningsdepartementet

Regeringen satsar på ökad lästid och minskad skärmtid

Publicerad

Att elever kan läsa och förstå vad de läser är grunden för deras lärande i alla skolämnen. Regeringens skolpolitik syftar till att gå tillbaka till grunderna och återupprätta en stark kunskapsskola där fokus i de tidigare årskurserna ligger på grundläggande färdigheter som att läsa, skriva och räkna. Digitala lärverktyg ska introduceras i undervisningen först i en ålder när de främjar och inte hämmar elevernas lärande.

– De bästa förutsättningarna för att utveckla sina grundläggande färdigheter i att läsa och skriva får man i analoga miljöer och med analoga verktyg. Därför är det viktigt att eleverna får arbeta med papper och penna och inte minst att de har tillgång till läroböcker och bemannade skolbibliotek, säger skolminister Lotta Edholm.

En god läsförmåga ger också eleverna möjlighet att navigera i världen, skaffa sig nödvändig kunskap och information, men också att känna läsningens glädje: en möjlighet att upptäcka nya världar och förstå både andra människor och sig själv.

Det finns vetenskapligt stöd för att skärmfria miljöer skapar bättre förutsättningar för barn att utveckla relationer, att koncentrera sig och att lära sig att läsa och skriva. Det är därför viktigt att digitala lärverktyg introduceras i undervisningen först i en ålder när de främjar och inte hämmar elevernas lärande. Användning av digitala lärverktyg behöver därför ske varsamt och genomtänkt.

Läs hela inlägget här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This