NY

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner.

Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där lärare, arbetsgivare och anställda möttes för att dela erfarenheter, sätta utmaningar och lösningar på dagordningen och tillsammans utveckla livslångt lärande för framtiden. Konferensen var en två dagars konferens med en internationell konferens den 16 februari och en nationell konferens den 17 februari. Båda dagarna var en kombination av plenarsessioner och parallella sessioner med nätverksmöjligheter och deltagarnas engagemang. En översikt över trender för livslångt lärande, aktuella exempel och metoder presenterades från högskolesektorn, arbetsliv och politiska initiativ. Programmet kan ses här och talarna kan ses här. Inledningstalare var även detta år Norges Statsminister Erna Solberg 

ICDEs Generalsekreterare Torunn Gjeldsvik var även inledningstalare då ICDE är partner i konferensen.

En intressant rapport presenterades från Kompetense Norge om Hva sier forskningen om fleksibel opplæring for voksne

Under konferansen erbjöds såväl yoga som mingel i Wonder.

I Wonder kune man välja att diskutere med andra om tex 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of le

The Lillehammer Lifelong Learning Conference is an international virtual meeting where educators, employers and employees met to share experiences, put challenges and solutions on the agenda and together develop lifelong learning for the future. The conference was a two day conference with an international conference on February 16th and a national conference on February 17th. Both days was a combination of plenary and parallel sessions with networking opportunities and participant engagement.  You got an overview of lifelong learning trends, current examples and practices presented from the higher education sector, working life and political initiatives.

The Norwegian Prime Minister Erna Solberg opened the international conference day Feburary 16th, and was followed by presentations on future skills needs, the latest research on flexible education, the human effect of technology, change and digitalization, and how to lead and motivate for innovating in learning institutions for the future worklife.

There was also  an open session programme with the headlines 1A Open education as enabler for innovative lifelong learning, 1B Recognition and validation of learning and 1C Stories of online learning

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This