NY

Vuxenutbildningens dag i Almedalen onsdag 26 juni-2024

Vuxenutbildning i samverkan (VIS) laddar för fullt inför årets Almedalsvecka och anordnar en öppen mötesplats i samband med ”Vuxenutbildningens dag” – onsdag den 26 juni i sal E31 på Campus Gotland i Visby. ViS har även i år en bred representation under hela...

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen, med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tillsatt kommissionen för att se över hur svensk...

Färre fristående kurser skulle försämra lärares kompetensutveckling

Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser. Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt...

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny guide om undervisningskvalitet från Norges Universitet

kvalitetskedja200Kvalitetsguiden är en helt ny skrift på norska för digital kompetens och undervisningskvalitet. Guiden har utvecklats av Norges Universitet och experter för kvalitet i IT-stödd utbildning.

Guiden beskriver tre olika nivåer
Guiden använder tre olika nivåer i samband med den högre utbildningen; makronivå som beskriver nationella myndigheter, mesonivån, beskriver institutioner samt deras strategiska ledningsnivå och till sist mikronivå som beskriver den operativa instruktionsnivå.

Guiden presenterar kriterier för användning av digital teknik och utveckling av kvalitet anpassad till alla dessa tre nivåer av kvalitetskedjan. Förutom att beskriva hela kvalitetskedjan att kriterierna erbjuds användbara konceptuella förtydliganden.

Bred målgrupp
Kvalitetsguiden har hela utbildningssektorn som en målgrupp. Den första delen ger en introduktion om digital kompetens och kvaliteten på utbildningen för alla att bidra till att forma morgondagens utbildning, från nationella aktörer via rektorer och lärare till dekaner, studentledare och kursledare. Guiden riktar sig till alla aktörer i ”kvalitetskedjan”, men enligt vår mening, särskilt viktig och central utbildningsförvaltning på alla nivåer av lärosäten. Del två av kvalitetshandboken innehåller kriterier. Det avsnittet kan fungera som ett uppslagsverk eller en checklista när program och politik kommer att ses över och lärdomar måste planeras och genomförs.

Se länk här https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/kvalitetsguiden

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This