NY

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Open education – global challenges

Tuesday 5 februari 2013
14.00 – 15.00 (CET) Webinar using Adobe Connect. Read more

Language: English
Free of charge. Registration required!
Registered participants will be informed of the address to the meeting room 1-2 days before the webinar.Open education is moving rapidly into the global spotlight. Organisations such as UNESCO, OECD and now the European Commission are discussing how the use of open educational resources can be further encouraged and forming strategies for how we can move from simply making resources available on the net to developing practices and a culture around open education.

In June 2012 UNESCO drew up the Paris OER Declaration urging member states to develop national strategies for the development of OER. The European Commission is also actively supporting the growth of OER through the present initiative Opening up education.

In this webinar you will meet some of the key international figures in this movement:

  • Dr Rory Mc Greal  (UNESCO OER Chair, Athabasca University, CA)/Dr Rory McGreal, will describe the global development and key factors for the mainstream implementation of OER in higher education. Rory McGreal is is the UNESCO/COL Chair in Open Educational Resources and a professor of Computer Technologies in Education in the Centre for Distance Education at Athabasca University – Canada’s Open University. He is also Director of the Technology Enhanced Knowledge Research Institute. He researches OER and open systems and networks from technological, pedagogical and policy perspectives and how these work on mobile devices for M-learning.
  • Jan Hylén has contributed to several UNESCO and OECD studies and will talk about global developments from a Swedish perspective.

Some questions to consider:

  • How can the use of open educational resources gain broad support in higher education?
  • How can good practice and a culture of openness be promoted?
  • How can Nordic universities cooperate in the development of OER?

Target group: Educational decision makers, teachers, librarians and other interested persons.

REGISTER HERE!

Arranged by: Lund university, Linnaeus university, ITHU, .SE, SUNET, nätverket Dela!

Open education – global challenges

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This