NY

Regeringens nya digitaliseringsstrategi för 2025-2030 är lanserad

Området digital kompetens har som mål: ”Sverige ska stärka bas-, bredd- och spetskompetensen hos medborgare med syfte att öka den digitala inkluderingen, öka användningen av ny teknik på arbetsplatsen samt förbättra innovations- och konkurrenskraften.” Civilminister...

En särskild ersättningsmodell för utbildning gällande omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma

Promemorian innehåller ett förslag till en särskild ersättningsmodell för universitet och högskolor gällande utbildning för omställning och vidareutbildning för yrkesverksamma. En utredare har biträtt Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) med att lämna förslag...

Höga betyg räcker inte alltid i ungas övergång till högre studier

Höga betyg och en stark studiemotivation är ingen garanti för en lyckad övergång till högre studier. Istället är tillgången till stöttande nätverk – eller bristen på det – en viktig faktor, visar en studie. Forskare från Stockholms universitet har följt 52...

AI har förändrat skolundervisningen

AI har förändrat skolundervisningen. När DN frågade gymnasieelever om hur Chat GPT kan användas för att fuska nämndes en rad olika metoder. – Man får be den att skriva som en 16-åring, säger en elev på samhällsprogrammet. Läs mer här:...

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Komvuxlärarna ska bli bättre

Trots att komvux har fler elever än hela gymnasieskolan så får inte lärare den utbildning som de behöver för att klara utmaningen att undervisa vuxna elever.

Bristerna gör att regeringen har gett Universitetskanslersämbetet uppdraget att utreda hur lärarutbildningarna ska bli bättre.

Regeringens har gett uppdrag till Universitetskanslersämbetet, UKÄ, att kartlägga och analysera hur universitet och högskolor inom ramen för ämnes och skollärarutbildningen bättre ska förbereda lärarstudenterna för att arbeta inom komvux.

Att lärarutbildningen har stora brister framkom i rapporten Redo för komvux som Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik vid Linköpings universitet, lade på regeringens bord i somras. Lärosätena bryter mot högskoleförordningen genom att inte följa de styrdokument som finns, skriver han i rapporten.

Läs mer i Dagens Nyheter här:

Länk till Regeringens sida

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This