NY

Stöd till förberedelse om det blir en upprepad övergång till distansutbildning

SVERD har fått tillgång till förberedelse och stödmaterial från Mats Brenner pedagogisk utvecklare på Karolinska Institutet om det blir en upprepad övergång till distansutbildning beroende av pandemiläget. Alla dokumentfiler kan användas fritt med referens till...

Utbildningsdepartementets nya statsråd

I dag lämnade statminister Magdalena Andersson regeringsförklaringen till riksdagen och anmälde vilka statsråd som ingår i regeringen. Anna Ekström är utbildningsminister och departementschef. Lina Axelsson Kihlblom är skolminister. Läs mer här och också om...

Digital omställning för aktivt medborgarskap, webinar 8 december kl 14.00

Digital omställning för aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, webinar 8 december 2021 kl 14.00-15.30 Bakgrund: Sedan hösten 2019 medverkar SVERD i Nätverk för Vuxnas lärande (NVL) Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt...

Blandat lärande och digital utbildning på EU-möte

Utbildnings- och ungdomsministrarna träffas i Bryssel den 29 november. Digital utbildning, blandat lärande och offentliga utrymmen för ungdomar står bland annat på dagordningen. Läs mer här  Blandat lärande för en kvalitativ utbildning Utbildningsministrarna ska anta...

Mötesplats OER – Konferens 25 november 2021

Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Mötesplats OER uppmärksammar dagen med ett konferens för att diskutera vad som hänt, inte hänt, och vad vi kan göra för att implementera...

Teknikerna som tar Nyköpings skolor till nästa nivå

Nyköpings kommun använder samma tekniska lösningar för all skolverksamhet i kommunen, som tillsammans bidrar till single sign-on för lärare och elever, ett förenklat GDPR-arbete och en automatiserad hantering av läromedel. Och än är arbetet bara i sin linda. Läs mer...

Reimagining our futures together: A new social contract for education

Idag 10 nov 2021 lanserades UNESCOs rapport om the Futures of Education, a Social Contract. Läs mer här SVERD hart sedan 2019 då initiativet Futures of Education lanserades följt utvecklingen på nära håll. Samtliga konferenser sedan dess har haft  detta tema Futures...

The Futures of Education report will be launched tomorrow 10 November by UNSCO

Vi är glada att kunna meddela att Futures of Education-rapporten kommer att lanseras i morgon den 10 november av UNESCO. Rapporten heter Reimagining our futures together: - A new social contract for education har varit på gång undr de senaste två åren och man har...

Web Conference Digital transfer for active citizenship 8 dec 14.00 in Zoom

WEB CONFERENCE DIGITAL TRANSFER FOR ACTIVE CITIZENSHIP FOR THE ADULT POPULATION IN A NORDIC PERSPECTIVE, WEBINAR 8 DEC 2021 14-15.30 Registration and Program 14.00...

Program för ”European Online and Distance learning week” är klart

Nätverken European Distance and E-Learning Network och EDEN Digital Learning Europe anordnar en rad webinarer under perioden 3 till 10 november 2021. Arrangemanget är årligen återkommande och går under temat "European Online and Distance learning week". Se programmet...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Vad är yrkeshögskoleutbildning ?

 Vad är YH-utbildning/yrkeshögskoleutbildning?

Den 26 februari 2009 fattade riksdagen beslut om att inrätta en yrkeshögskola i Sverige. Myndigheten för yrkeshögskolan startade den 1 juli 2009 med placering i Västerås och Hässleholm. Yrkeshögskolan ska samla eftergymnasiala yrkesutbildningar som inte är högskoleutbildningar och som bygger på kunskap från arbetslivet. Det innebär att bland annat kvalificerad yrkesutbildning kommer att ingå i Yrkeshögskolan. Utgångspunkten för yrkeshögskolans utbildningar är att de ska präglas av arbetsmarknadsrelevans och arbetslivsanknytning. Studerande kommer även ha rätt att utöva inflytande över utbildningen. Yrkeshögskolan kommer vara den institution som verkar för att möta hela Sveriges behov av kvalificerad arbetskraft.

Vad skiljer yrkeshögskolan från högskolan?

Det finns flera skillnader mellan högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar; Högskoleutbildningar är forskningsanknutna och vilar på vetenskapliga eller konstnärliga grunder, medan yrkeshögskoleutbildningar baseras främst på kunskap som uppkommit vid produktionen av varor och tjänster samt anpassas utifrån arbetslivets krav på kompetens när det gäller praktiska yrkeskunskaper.

Utbildning inom yrkeshögskolan.

Utbildningarna ska i hög grad baseras på kunskaper, färdigheter och erfarenheter som genereras och utvecklas vid produktionen av varor och tjänster. Många utbildningar inom yrkeshögskolan kommer att direkt bygga vidare på de yrkesförberedande utbildningarna i gymnasieskolan. Utbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Vid utformningen av yrkeshögskolans utbildningar och deras innehåll ska
arbetslivet ha ett avgörande inflytande och dess krav ska vara utgångspunkt vid kvalitetssäkring och utvärdering.

Berörighet och examen.

YH-utbildningarna på yrkeshögskolan ska vara eftergymnasiala och bygga på den grund gymnasieskolan ger. För behörighet till utbildningarna på yrkeshögskolan kommer det att krävas genomgången gymnasieskola med godkänt slutbetyg eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. YH-utbildningen ska kunna ge två olika examen; yrkeshögskoleexamen och kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Kommer YH-utbildningarna leda till jobb? Yrkeshögskoleutbildningarna ska ha hög arbetsmarknadsrelevans, vilket betyder att utbildningarna ska komma till stånd och utvecklas för att det finns ett behov av dessa kvalifikationer på arbetsmarknaden. Yrkeshögskoleutbildningarna, YH-utbildningarna, ska ge sådana teoretiska, praktiska och erfarenhetsbaserade kunskaper som krävs för att självständigt kunna utföra kvalificerade uppgifter i arbetslivet.

Hög andel får jobb!

I myndighetens rapport ”Uppföljning av sysselsättning för studerande i yrkeshögskolan året efter examen” framgår att runt 75 % av de som examinerats i landet anger att deras arbete helt, till största delen eller till viss del överensstämmer med utbildningen. På Schartaus handelsgymnasium i Stockholm är statistiken ännu bättre. Hela 93 procent av de studerande som tagit sin examen har fått jobb inom sex månader.

Mer information om Yh-myndigheten finner du under fliken ”Frågor och Svar” på myndighetens
hemsida www.yhmyndigheten.se/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This