NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tillsyn kan inte läka systembrister i det svenska skolsystemet

Hur rätten till utbildning tillgodoses kan inte kontrolleras genom tillsyn och rättsliga sanktioner. Skolsystemet måste vara uppbyggt så att det inte finns incitament att bedriva dålig utbildning för att kunna göra vinst. Det skriver Sara Lundberg, doktorand i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Frågan om tillsynens roll för skolans kvalitet har återigen debatterats den senaste veckan. Forskaren Håkan Eilard har beskrivit hur det har funnits två motstridiga perspektiv på hur skolans styrning ska fungera. Å ena sidan en juridisk och tillsynsbaserad modell med fokus på regler, sanktioner och viten för att säkerställa skolans kvalitet, å andra sidan en tillitsbaserad modell där professionella yrkesgrupper som lärare och rektorer ges större handlingsutrymme att tolka och uppfylla skollagens mål.

Farligt att förlita sig på tillsyn

Eilard menar att viten och andra juridiska sanktioner skapar kortsiktighet och överdrivet fokus på dokumentation snarare än att förbättra undervisningen och elevernas lärande. Föräldranätverket Rätten till utbildning menar tvärtom att tillsynsmodellen är nödvändig för att säkerställa att skolor följer lagen, särskilt för att garantera rättigheter för utsatta grupper som elever med funktionsnedsättningar.

Läs mer här på Altinget :

https://www.altinget.se/artikel/tillsyn-kan-inte-laka-systembrister-i-det-svenska-skolsystemet

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This