NY

Beslut om en tioårig grundskola

Riksdagen sa ja den 18 juni till regeringens förslag om att införa en tioårig grundskola. Förslaget innebär att förskoleklassen ersätts med en ny första årskurs i skolan. Den nya årskurs 1 blir en del av grundskolan som därmed förlängs med ett år, och årskurs 10 blir...

Tips som håller dig motiverad att plugga i sommar

Det är inte lätt att ägna tiden ut studier när alla andra njuter av sommarens varma dagar. Här ger läraren Mikhael Mikalides sina bästa tips för att motivera sig själv. 1. Läs böcker och öka din läslust Avsätt tid till att läsa böcker, även om du saknar lust till en...

Obehöriga och olämpliga lärare i skolan – trots lärarlegitimation

Systemet med lärarlegitimation har inte fått förväntat resultat. Det finns fortsatt en hög andel obehöriga lärare och systemet stoppar inte effektivt olämpliga personer från att undervisa, visar Riksrevisionens granskning. Systemet med legitimation infördes 2011,...

Mindre pengar till friskolorna föreslås i ny utredning

Kommuner ska få göra ett avdrag på sex procent i skolpengen till friskolor, föreslår regeringens särskilda utredare Lena Holmdahl. Däremot föreslår hon inte några statligt bestämda och bindande nivåer för hur mycket kommunerna måste lägga på sina egna skolor....

Alla vet om betygsinflationen – ändå får det fortsätta

Den blomstertid nu kommer” ljuder snart i skolorna över hela landet. Det är avslutningstid. Men medan eleverna firar skolavslutningen, sommarlovet och slutet på ett livskapitel, vet vi att betygen sedan länge har förlorat sitt värde. Alla vet det – ändå får det...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i tidningen Vi lärare.

Relationen mellan lärare och elev blir då en annan, för att inte tala om relationen mellan eleverna som plötsligt blir rivaler.

Vem behöver en lärare om betygens främsta syfte är att rangordna elever, inte att ge feedback om den aktuella kunskapsnivån undrar skribenten?

Om skollagen inte längre ger elever någon kunskapsrätt – vilket är exakt vad betyget E, och dess definierande följeslagare F, innebär – hur ska då skattebetalarna någonsin kunna avkräva ansvar av de skolor om de inte tillför tillräckliga resurser till utbildningen?

Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/att-saga-adjo-till-f-ar-att-sopa-problemen-under-mattan/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This