Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi Lärare.
Det krävs vilja och mod från en skolledning som faktiskt förstår varför AI inte bara är en modefluga, utan en revolution som redan har börjat och definitivt är här för att stanna.
Låt oss vara ärliga. Dagens elever har en otrolig förmåga att snabbt ta till sig ny teknik. De rör sig smidigt mellan appar, AI-verktyg och digitala plattformar. Flera av dem bemästrar redan ChatGPT. Vissa kan redan med hjälp av AI analysera texter och till och med skapa kod. Om vi inte hakar på den här utvecklingen riskerar vi att inte bli mer än lärlingar medan eleverna blir mästare.
Det kommer inte bara vara ett hot mot vår yrkesroll, utan det försvårar också vårt uppdrag att vägleda och stötta eleverna. Vi måste kunna svara på deras frågor om hur AI fungerar, förstå vilka möjligheter och risker som finns, och kunna utnyttja tekniken på bästa sätt för att främja deras lärande. Om vi inte gör det tänker jag att vi riskerar att förlora vår relevans som utbildare.
Förändringar i skolan sker oftast alldeles för långsamt. Nya metoder och teknologier implementeras inte sällan först efter att de bevisat sitt värde och det finns en väl genomtänkt plan. Men i en värld där teknologin utvecklas med blixtens hastighet, är det inte längre hållbart, och om vi inte börjar utbilda våra lärare inom den nya teknologin nu, riskerar vi att hamna hopplöst efter.
Som vi redan känner till så ges sällan läraryrket dess status den förtjänar, trots att läraren är ett av samhällets allra viktigaste yrken.
Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/klart-vi-ska-jobba-med-ai-i-skolan/