NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute...

Universiteten måste omdefiniera fusk i AI:s tidsålder

Artificiell intelligens har "suddat ut gränsen" mellan vad som utgör akademiskt stöd och vad som bör ses som oredlighet, vilket kräver en omprövning av vad som anses vara fusk, enligt en ny studie. En femtedel (22 procent) av studenterna i en brittisk undersökning som...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi Lärare.

Det krävs vilja och mod från en skolledning som faktiskt förstår varför AI inte bara är en modefluga, utan en revolution som redan har börjat och definitivt är här för att stanna.

Låt oss vara ärliga. Dagens elever har en otrolig förmåga att snabbt ta till sig ny teknik. De rör sig smidigt mellan appar, AI-verktyg och digitala plattformar. Flera av dem bemästrar redan ChatGPT. Vissa kan redan med hjälp av AI analysera texter och till och med skapa kod. Om vi inte hakar på den här utvecklingen riskerar vi att inte bli mer än lärlingar medan eleverna blir mästare.

Det kommer inte bara vara ett hot mot vår yrkesroll, utan det försvårar också vårt uppdrag att vägleda och stötta eleverna. Vi måste kunna svara på deras frågor om hur AI fungerar, förstå vilka möjligheter och risker som finns, och kunna utnyttja tekniken på bästa sätt för att främja deras lärande. Om vi inte gör det tänker jag att vi riskerar att förlora vår relevans som utbildare.

Förändringar i skolan sker oftast alldeles för långsamt. Nya metoder och teknologier implementeras inte sällan först efter att de bevisat sitt värde och det finns en väl genomtänkt plan. Men i en värld där teknologin utvecklas med blixtens hastighet, är det inte längre hållbart, och om vi inte börjar utbilda våra lärare inom den nya teknologin nu, riskerar vi att hamna hopplöst efter.

Som vi redan känner till så ges sällan läraryrket dess status den förtjänar, trots att läraren är ett av samhällets allra viktigaste yrken.

Läs mer här: https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/klart-vi-ska-jobba-med-ai-i-skolan/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This