NY

Vi behöver en provskola

I samma ögonblick som vi skapade marknadsskolan med sin konkurrens om elevunderlag, i samma stund skapade vi provskolan. Dagens system med skenande betygsinflation som ett sätt för skolorna att locka elever är pinsam och ohållbar. Handelshögskolans rektors utspel om...

Se program för EPALEs Community konferenser 2024

EPALE är den Elektronisk plattform för vuxenutbildning i Europa. EPALE-anordnar nu flera gemenskapskonferensen online vilka består av en serie nationella evenemang som anordnas av National Support Services. Se länk nedan över listan över alla evenemang. Observera att...

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg

Om F- betyget tas bort blir det en otydlig koppling mellan kunskap och betyg Kopplingen mellan kunskap och betyg blir grumlig när kraven inte är klargjorda i förväg skriver Anna Insulander, gymnasie- och högstadielärare och specialpedagog i en debattartikel i...

Unga bättre på källkritik än äldre – Läs rapporten Svenskarna och internet 2024

Årets upplaga av rapporten Svenskarna och internet som baseras på intervjuer med allmänheten släpps måndag 30:e september. Digitala presentationen kan ses här på Youtube. https://www.youtube.com/live/l6mW6uckTy0 Presentatörer är Jannike Tillå och Måns Jonasson från...

Slutbetygen för årskurs 9 sjunker

Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasieskolans nationella program sjunker med 1,5 procentenheter. 83,7 procent av eleverna som gick ut grundskolan i våras blev behöriga, jämfört med 85,2 procent år 2023. Det visar Skolverkets nya statistik. Av de drygt...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

F-betyg skrotas vid utredning inför nytt betygssystem

Regeringens betygsutredning som ska presenteras under våren 2025 föreslår nog när den presenterar sina resultat i början på nästa år.

Att:
– F-betyget skrotas.
– En ny tio-gradig betygsskala införs.
– Elevernas meritvärde normeras mot resultaten på de nationella proven.

För drygt ett år sedan gav regeringen Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi och senior forskare vid Institutet för Näringslivsforskning (IFN), i uppdrag att utreda hur betygsinflation och bristande likvärdighet i betygssättning kan motverkas.

Han ska lämna sina förslag i februari 2025.

– Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.

– Vi har i vår genomgång av en bredd av länder inte funnit något annat land än Sverige där enskilda lärare kan sätta betyg utan någon form av normering eller kalibrering och där dessa betyg sedan är de som avgör antagning och urval till nästa utbildningsnivå. Marknadiseringen av det svenska skolsystemet gör dessutom att det är extra olämpligt att ha ett sådant system i ett land som Sverige. Systemet ger helt enkelt inte lärare förutsättningar att sätta nationellt likvärdiga betyg. Ändå har vi i drygt 30 år låtit det rulla på.

 

Se länk https://www.vilarare.se/nyheter/betyg/avslojar-skrotar-f–nytt-betygssystem/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This