NY

”AI för alla” lyssna på podden av Fredrik Heintz

Fredrik Heintz är en av Sveriges främsta AI-forskare, professor i datavetenskap vid Linköpings universitet och en passionerad förespråkare för livslångt lärande. Han har länge varit en central röst i debatten kring AI:s möjligheter och utmaningar, och som ledamot i...

Här är listan över ämnen som det är mest googlat på i Sverige 2024

Sökningarna på Googles sökmotor under 20204 speglar allt från våra idrottsstjärnors framgångar under OS till frågor kring hälsa och politik. Tillsammans med en rad samhällsaktuella ämnen och frågeställningar visar de en bredd av de ögonblick, händelser och frågor som...

Svenskar tredje bäst på att läsa och räkna i internationell jämförelse

”Vuxnas färdigheter står sig fortsatt väl internationellt”, konstaterar statistikmyndigheten SCB som på tisdagen presenterar OECD:s internationella så kallade PIAAC-undersökning. Sveriges befolkning placerar sig trea i förmågan att läsa, räkna och lösa problem. I...

UKÄ kartlägger lärosätenas arbete kring fusk i samband med distansstudier

UKÄ får genom en ändring i regleringsbrevet för 2024 i uppdrag att kartlägga lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av AI och andra digitala verktyg. Internationella studier visar att svenska elevers kunskaper i läsning...

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning

Det ska bli svårare att komma in på lärar- och förskollärarutbildningarna, ämneskunskaperna ska stärkas i utbildningarna, studierna ska få ett ökat fokus på kognitionsvetenskap och skolnära praktik detta föreslår en utredning som lämnades till regeringen på tisdagen....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Det är en nödvändighet att utbilda lärare i att använda chatbotar

Chatbotar som tex Chat GPT använder sig av en teknik som kallas för ”Generative Pre-training Transformer” (GPT). Denna teknik gör det möjligt för chatboten att generera svar på frågor och följa samtal på ett mer naturligt sätt än man tidigare lyckats göra.

I webbtidningen Vi Lärare skriver läraren Therese Blomqvist att det krävs vilja och mod från en skolledning som faktiskt förstår varför AI inte bara är en modefluga, utan en revolution som redan har börjat och definitivt är här för att stanna.

Hon menar också att dagens elever har en otrolig förmåga att snabbt ta till sig ny teknik. De rör sig smidigt mellan appar, AI-verktyg och digitala plattformar. Flera av dem bemästrar redan ChatGPT. Vissa kan redan med hjälp av AI analysera texter och till och med skapa kod. Om vi inte hakar på den här utvecklingen riskerar vi att inte bli mer än lärlingar medan eleverna blir mästare.

https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/klart-vi-ska-jobba-med-ai-i-skolan/

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This