NY

Ny Utbildnings- och integrationsminister

Liberalernas partiledare Simona Mohamsson har utsetts till ny utbildnings- och integrationsminister och Johan Britz har utsetts till arbetsmarknadsminister. Förändringen innebär att Lotta Edholm blir gymnasie-, högskole-, och forskningsminister. Nina Larssons titel...

Lotta Edholms nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning

Lotta Edholm kommenterar sin nya roll som minister för gymnasieskolan, högre utbildning och forskning Publicerad 30 juni 2025. I lördags presenterade statsminister Ulf Kristersson en ombildning av regeringen. Lotta Edholm utsågs då till gymnasie-, högskole- och...

Ny EU rapport om digital transformation och yrkesutbildning

I en snabbt föränderlig värld står samhället inför mångfacetterade utmaningar, inklusive digital omvandling, som avsevärt omformar hur vi arbetar, lär oss och engagerar oss i samhället. Europeiska unionens digitala strategi, "Ett Europa rustat för den digitala...

Klart vi ska jobba med AI i skolan

Se nu till att satsa på att utbilda lärarkåren i hur denna teknik kan användas som ett kraftfullt pedagogiskt verktyg – så vi slipper stå vid sidan av och undra vad som hände med kritor och whiteboards skriver yrkesläraren Therese Blomqvist i en debattartikel på Vi...

Universiteten måste omdefiniera fusk i AI:s tidsålder

Artificiell intelligens har "suddat ut gränsen" mellan vad som utgör akademiskt stöd och vad som bör ses som oredlighet, vilket kräver en omprövning av vad som anses vara fusk, enligt en ny studie. En femtedel (22 procent) av studenterna i en brittisk undersökning som...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

AI-verktyg kan vara kontraproduktiva – och göra oss dummare

Nya studier från Handelshögskolan i Stockholm visar att AI-verktyg får väldigt olika effekter beroende på om de individanpassas eller inte. Illa anpassad teknik kan bli dyr, och göra att anställda presterar sämre. Samtidigt visar forskning från Massachusetts Institute of Technology att överanvändning av generativ AI vid uppsatsskrivande kan påverka förmågor som problemlösning och brainstorming negativt.

En annan undersökning på MIT har inte expertgranskats men forskarna har ändå valt att dela resultatet i ett tidigt skede i hopp om att väcka diskussioner kring hur överanvändning kan vara skadligt:

”Frekventa användare av AI-verktyg undviker ofta att fördjupa sig i materialet, vilket leder till ’förtvinade färdigheter’ i uppgifter som brainstorming och problemlösning. Det gör att förmågan till kritiskt tänkande och kreativitet riskerar att minska och sårbarheten för manipulation att öka.” 

Läs mer här:https://www.voister.se/artikel/2025/06/ny-forskning-ai-verktyg-kan-vara-kontraproduktiva-och-gora-oss-dummare/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This