NY

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation (Open Educational Resources) enhälligt av Unescos ca 200 medlemsländer, däribland Sverige. OER benämns ibland öppna lärresurser på svenska, och rekommendationen som antogs är bindande för...

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 20200 är det ICDE President Forum 2020. SVERDs Ordförande Ulf Sandström  deltar för SVERD, som medlem i ICDE SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson ICDE EC, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair, ICDE OER Advocacy Committee,  är...

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UNESCO Rekommendation för Open Educational Resources (OER).

En uppdaterade versionen av förslaget på en rekommendation för Open Educational Resources (OER) är just lanserad (Director-General’s Circular letter (CL/4273) regarding the Revised Draft Preliminary Report and Draft Recommendation concerning Open Educational Resources).

Denna version är utarbetad utifrån de synpunkter Unescos medlemsländer, inkl. Sverige, skickade in i januari 2019. SVERD var med och gav synpunkter till detta förslag. Mer information kommer att diskuteras här på SVERDs hemsida samt oi social medier (SVERDs FB och Twitter).

Förslaget kommer nu att diskuteras på ett mellanstatligt expertmöte i slutet av maj. Därefter kommer beslut om att anta rekommendation tas av Unescos generalkonferens i november 2019.

Slutsatserna i fyra punketer är att:

30. Further to 39 C/Resolution 44, and 201 EX/Decision 9, a Recommendation has been identified as the best-suited form of standard-setting instrument in this area. It has been recognized that in comparison to a Convention, a Recommendation is more flexible and will become operational more rapidly. Despite being a statement of principles, it has the potential to raise the profile of OER collaboration to a higher political level in all Member States of UNESCO. This can play an important role in stimulating the realization of the potential of OER for accessing knowledge freely, providing quality content at no cost, helping to foster equitable and inclusive teaching and learning and supporting curriculum development at all levels. 

31. Recognising that the Ljubljana OER Action Plan is the outcome of a lengthy process of international collaboration and consensus building, the main themes of the Recommendation are drawn as a starting point from this document. Therefore, the draft Recommendation addresses five objectives: (i) Building capacity of stakeholders to create access, use, adapt and redistribute OER; (ii) Developing supportive policy; (iii) Encouraging inclusive and equitable quality OER; (iv) Nurturing the creation of sustainability models for OER; and (v) Facilitating international cooperation. 

32. A Recommendation on OER could potentially play a strong role in supporting strategic cooperation between Member States in OER development, to minimize unnecessary duplication in OER development investments and to develop a global pool of culturally diverse, locally relevant, gender-responsive, accessible, educational materials in multiple languages. 

33. Based on the present study, it is clear that a Recommendation on OER would provide a dynamic and effective solution for supporting international collaboration in this area which is of utmost importance at a time when the usage, creation and availability of OER has become an essential building block for achieving the 2030 Agenda for Sustainable Development 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This