NY

En första delredovisning av distansundervisningen på gymnasieskolor

Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtal med rektorer för att granska gymnasieskolors distansundervisning med anledning av restriktionerna under covid-19. I granskningen har vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad...

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Digital start på höstterminen vid Malmö universitet

I mitten av mars stängde Malmö universitet dörrarna och gick över till digital undervisning för att minska risken för spridning av coronaviruset. Då var det ovisst hur länge utbildningen skulle bedrivas digital, men nu är det bestämt att det kommer förbli så fram till...

SVERD.se even available now in English

Nya hemsidan SVERD.se är nu även tillgänglig på engelska. The new Webpage SVERD.se is now even available in English.

Lunds smarta klassrum

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. Läs...

Satsningar ska underlätta för fler att kunna studera

När fler behöver utbilda sig för att få jobb i coronakrisens spår så gör regeringen de åtgärder som krävs. Matilda Ernkrans är glad att de idag den 16 maj 2020 med samarbetspartierna kan presentera följande besked som förstärker våra utbildningssatsningar rejält: ✅ Vi...

Landsbygden och ”hemmasittarna” blir förlorarna

Intressant debattartikel av Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, SKR och Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund. Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle den 12 maj 2020 Regeringen har inga planer på att utnyttja de...

Distansutbildning är för dålig i Sverige

Sveriges Radio rapporterar idag på morgonen att internationella studenter går ut med ett upprop distansutbildningen och den omställning som skett pga Covid-19 är för dålig. De anser inte att de får den handledning och support och kräver att få  studieavgiften...

Aktiv och engagerad chef viktigt vid distansarbete

CORONAVIRUS. Flexibelt arbete upplevs ofta som positivt av medarbetare, men chefernas agerande kan vara avgörande för att den viktiga balansen mellan jobb och fritid ska fungera. Det visar pågående forskning. Coronakrisen har inneburit en rivstart för många anställda...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

UKÄ: Nationell strategi för det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet

UKÄs rekommendationer  och bedämningar  redoviar vidare att de menar att:

…den högre utbildningens kvalitet skulle stärkas om det fanns en nationell strategi för det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet. En gemensam strategi skulle kunna ge riktning och sätta upp mål för universitet och högskolor och därigenom verka som en samlande kraft för sektorns eget arbete.

Det ligger emellertid inte inom UKÄ:s ansvarsområde att utveckla en sådan övergripande strategi eller nationella riktlinjer för lärosätenas arbete med den högskolepedagogiska utvecklingen. Vår bedömning är därför att lärosätena bör samla sig kring ett arbete med en gemensam strategi eller utvecklingsplan för det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet. Möjligtvis skulle ett sådant arbete kunna ledas av Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF.

Under vårt arbete har vi också identifierat en del svårlösta frågor som inte ligger inom myndighetens ansvarsområde. Dessa vill vi gärna föra vidare till sektorn så att lärosätena har möjlighet att arbeta vidare med dem. Det står klart för oss att det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet berör många aktörer inom sektorn och att det därför kräver en god samverkan.

Av den orsaken tänker UKÄ i mars 2020 anordna en (virtuell) samverkanskonferens tillsammans med SUHF:s arbetsgrupp för högskolepedagogik och lärande där tillfälle ges att gemensamt diskutera nästa steg. På det viset vill vi bidra till högskolepedagogikens fortsatta utveckling. Förhoppningen är att UKÄ:s kunskaper om den övergripande nationella bilden kan komma till nytta för sektorn.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This