NY

Människor utvecklar sin kunskap online

Doing online courses is a convenient way to learn something new or to deepen your knowledge in a specific field, for example improving your language skills, expanding your professional qualifications or simply learning something new for fun! During the current...

Högre utbildning, gymnasieskolor, YH öppnar sina lokaler igen 15 juni 2020

Fredagen den 29 maj 2020 höll statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med utbildningsminister Anna Ekström, minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Det nya normala handlar om omställning och hållbarhet

Utbildningssektorn har släpat efter men tvingats digitalisera under covid-19-pandemin. Nu är det inte möjligt att återgå till det som tidigare ansågs normalt, skriver företrädare för Svenska riksorganisationen för distansutbildning, SVERD. Läs hela debattinlägget i...

Skolmat på distans

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent. Läs mer här – Det började som en tillfällig lösning men nu har vi ett långsiktigt mål om att behålla det...

Elever om distansskola

Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från...

Lärare inte prioriterad grupp för coronatester

På tisdagen den 26 maj beslutade regeringen att utvidga testningen för corona till en kategori som kallas  ”kategori tre”. Det innebär att listan rymmer personer som jobbar inom samhällsbärande yrken. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  har presenterat...

Leaders & Legends of Online Learning

Mark Nichols, Executive Director at Open Polytechnic of New Zealand, tillika ICDE EC member arbetar med en serie av podcasts med Leaders & Legends of Online Learning. Häromveckan blev SVERSDs V Ordförande intervjuad och det blev publicerat 24 maj 2020. Se mer här...

En första delredovisning av distansundervisningen på gymnasieskolor

Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtal med rektorer för att granska gymnasieskolors distansundervisning med anledning av restriktionerna under covid-19. I granskningen har vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad...

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

The Envisioning Report for Empowering Universities

EADTU, European Association of Distance Teaching Universities, The Netherlands, har nu släppt andra utgåvan av The Envisioning Report for Empowering Universities

Rapporten pekar på utvecklingsområden för högre utbildning.

 Empower2

This is a report by the expert pools of the EMPOWER programme established by EADTU to cover the latest trends and developments in new modes of teaching. New modes of teaching and learning create new opportunities for enhancing the quality of the learning experience in on campus programmes, reaching out to new target groups off campus and offering freely accessible courses nationally or worldwide through the internet. They enhance the quality, visibility and reputation of the institution.

The implementation of new modes of teaching and learning requires institutional strategies and frameworks. It cannot be successful without a strong motivation of a professional teaching staff and without a continuous commitment from the top management of a higher education institution. The EMPOWER expert pools are working in all relevant areas for the development of new modes of teaching and learning. For this second edition the expert contributions mainly focus on challenges for universities as:

  • Learning analytics; using data analytics to support students in improving their learning outcomes University challenges; what are the key challenges universities are facing in transition to online and blended education?
  • Blended education; new approaches and experiments in the field of blended education and related pedagogies and assessment methods.
    Student support; supporting prospective and new students through technologies in ODL, digital literacy and the changing role of libraries are addressed.
  • Continuous education/CPD; the entrepreneurial university is highlighted as well as enhancing career practitioners’ competencies in the use of ICT.

 

Läs hela rapporten här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This