För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...
Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...
På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...
Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...
För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...
Superuniversitetet En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat
En av de viktiga politiska debatterna handlar om hur Sverige ska bli en vinnare i den internationella konkurrensen om kunskapsintensiva jobb och forskningsresurser. Många menar att Sverige måste kraftsamla genom att koncentrera utbildnings- och forskningsresurserna. Är tanken på ”superuniversitetet” passé med de möjligheter som nätet ger? Kan kraftsamling på nätet ge Sverige en lika bra konkurrensfördel som att koncentrera resurserna till ett enskilt lärosäte? I debatten nämns ibland behovet av ett svenskt superuniversitet, där resurser koncentreras ett fåtal riktigt stora lärosäten. Måste svenska högskolor och universitet gå samman för att bli starka eller kan en kraftsamling på nätet också ge lärosäten de muskler som behövs? Kan nätverk och nätutbildningar ersätta idén om superuniversitetet? Under Almedalsveckan arrangerades idag torsdagen den 5 juli ett seminarium av Högskolan på Gotland, Mittuniversitetet och Högskolan Dalarna /under temat: