NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

7. Skollyftet


SKOLLYFTET är en samlingsplats för lärare och andra som verkar i, och för, skolan och förskolan.

Skollyftet är helt fristående och består av lärare och andra skolintresserade. Här diskuteras allt som har

med skola att göra med ambition att påverka och bidra till kreativitet, innovation och lärande.

Under hösten 2013 startar Skollyftets MOOC (Massive Open Online Course) “Det utvidgade

kollegiet” som är en öppen digital fortbildning och vänder sig till skolsveriges alla lärare,

skolbibliotekarier, skolledare m.fl som genom sin medverkan bidrar till att skapa det digitala lärarlyft

vi som verkar i skolan vill se och behöver och som i sin tur är förankrad i Lgr 11.

Där framgår att:

Elever ska och lärare bör ha tillgång till moderna lärverktyg som behövs för en tidsenlig utbildning.

Varje elev ska efter genomgången grundskola kunna använda modern teknik som ett verktyg för

kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.

S.k. Open Badges används för att utfärda intyg om de kunskaper och förmågor som den som deltar

kommer att utveckla. Det är ett sätt att digitalt kunna verifiera informellt lärande och fungerar som ett

komplement till formella kvalifikationer som högskolepoäng och lärarexamen m.m. Doug Belshaw

från the Mozilla Foundation har en rådgivande funktion för den här delen av MOOCen. I det här

klippet ger han en sammanfattande beskrivning av vad Open Badges är.

<iframe width=”640″ height=”360″ src=”https://www.youtube.com/embed/cEa4GpwFGE8?feature=player_detailpage” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

I kursen kommer vi att möta Flera olika inspiratörer kommer i kursen varje vecka att ge en livesänd

diskussion inom sitt expertområde. Dessa inlägg ger sen möjligheter för att sedan diskutera, dela och

bygga vidare på de olika ämnesområdena och tillsammans skapas olika ingångar till skola, lärande

och skolutveckling. Kompetensutvecklingen i “det utvidgade kollegiet” kommer alltså att beröra flera

olika ämnesområden; sociala medier, pedagogik, teknik, didaktik och filosofi. Den som deltar i kursen

har därmed stora möjligheter att påverka innehållet. Av de öppna resurserna som skapas planerar

Skollyftet att ge ut en bok i slutet av kursen, som alltså kommer att innehålla bidrag från samtliga

deltagare i kollaborativ anda.

Några av desvenska och internationella föreläsare som i dagsläget är klara för att bidra till MOOCen

som inspiratörer/rådgivare: Dave Cormier, Ebba Ossiannilsson, Monika Hardy, Micke Kring, Steve

Peters, Carl Heath, Adam Wickberg Månsson, Doug Belshaw, Stefan Pålsson.

Ambitionen med kursen

Att delta i MOOCen handlar om att göra det utifrån sina egna intressen och förutsättningar. Kursen är

alltså öppen både för den som har lång erfarenhet av det utvidgade kollegiet och den som är helt ny.

Målsättningen är att som deltagare utveckla nya förmågor, kontakter och nätverk samt nya kanaler

att bygga dem i. “Det utvidgade kollegiet” kan komma att skapa en förutsättning för en hållbar och

framåtsyftande skolkultur som kännetecknar skolan som en lärande organisation.

Länkar

Skollyftet: http://skollyftet.se/

Skollyftet på Twitter: @Skollyftet

Skollyftet på Facebook: https://www.facebook.com/groups/skollyftet/

Det utvidgade kollegiet: http://skollyftet.se/2013/06/29/kursen-det-utvidgade-kollegiet/

Open Badges: www.openbadges.org

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This