NY

Människor utvecklar sin kunskap online

Doing online courses is a convenient way to learn something new or to deepen your knowledge in a specific field, for example improving your language skills, expanding your professional qualifications or simply learning something new for fun! During the current...

Högre utbildning, gymnasieskolor, YH öppnar sina lokaler igen 15 juni 2020

Fredagen den 29 maj 2020 höll statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med utbildningsminister Anna Ekström, minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Det nya normala handlar om omställning och hållbarhet

Utbildningssektorn har släpat efter men tvingats digitalisera under covid-19-pandemin. Nu är det inte möjligt att återgå till det som tidigare ansågs normalt, skriver företrädare för Svenska riksorganisationen för distansutbildning, SVERD. Läs hela debattinlägget i...

Skolmat på distans

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent. Läs mer här – Det började som en tillfällig lösning men nu har vi ett långsiktigt mål om att behålla det...

Elever om distansskola

Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från...

Lärare inte prioriterad grupp för coronatester

På tisdagen den 26 maj beslutade regeringen att utvidga testningen för corona till en kategori som kallas  ”kategori tre”. Det innebär att listan rymmer personer som jobbar inom samhällsbärande yrken. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  har presenterat...

Leaders & Legends of Online Learning

Mark Nichols, Executive Director at Open Polytechnic of New Zealand, tillika ICDE EC member arbetar med en serie av podcasts med Leaders & Legends of Online Learning. Häromveckan blev SVERSDs V Ordförande intervjuad och det blev publicerat 24 maj 2020. Se mer här...

En första delredovisning av distansundervisningen på gymnasieskolor

Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtal med rektorer för att granska gymnasieskolors distansundervisning med anledning av restriktionerna under covid-19. I granskningen har vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad...

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare

digcompedu
DigCompEdu

Är ett europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare.

I och med att lärarutbildningarna står inför snabbt förändrade krav från omvärlden krävs det att utbildare har en bredare uppsättning kompetenser än tidigare.

Det gäller både att kunna behärska digitala enheter själva och även att hjälpa eleverna bli digitalt kompetenta.
Det ökar kompetenskraven på lärare vilka hela tiden behöver utveckla sin egen digitala kompetens.

På internationell och nationell nivå har ett antal ramverk, självbedömningsverktyg och utbildningsprogram utvecklats för att beskriva de digitala kompetensernas aspekter för utbildare. Ladda ner rapporten här

Det handlar även om att hjälpa utbildare att bedöma sin egen kompetens, identifiera sina träningsbehov och erbjuda riktade utbildning.

Denna rapport handlar om ett gemensamt europeiskt ramverk för pedagogers digitala kompetens (DigCompEdu).

DigCompEdu är en vetenskapligt bra bakgrundsram som hjälper till att styra politiken och kan anpassas direkt för att genomföra regionala och nationella verktyg och träningsprogram.

Dessutom ger det ett gemensamt språk och tillvägagångssätt som kommer att bidra till dialog och utbyte av bästa praxis över gränserna.

DigCompEdu-ramverket riktar sig till lärare på alla nivåer av utbildning, från tidig barndom till högre och vuxenutbildning, inklusive allmän och yrkesutbildning, specialundervisning och icke-formella inlärningskontext.

Det syftar till att tillhandahålla en referensram för utvecklare av digitala kompetensmodeller.

Det kan gälla för medlemsstater, regionala regeringar, relevanta nationella och regionala myndigheter, utbildningsorganisationer och offentliga eller privata yrkesutbildningsleverantörer.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare | Namn på webbplatsen - […] Nytt europeiskt ramverk om digital kompetens för utbildare […]

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This