SVERDnytt nr 1 -2017

Publicerad av admin mars 16, 2017 0 Kommentarer

svnytxt200

Här finner du senaste SVERDnytt nr 1 2017 som pdf     http://sverd.se/nytt/SVERDnytt_1_2017_ori_us.pdf

SVERDnytt 2-2016

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer

1. Ordförande har ordet okt-2016

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
Styr_us

Välkomna till SVERDnytt nr 2-2016 det digitala nyhetsbrevet från Svenska riksorganisationen för distansutbildning.
http://nytt.sverd.se

Det blev en snabb förändring av kunskapslyftsminister i och med att Aida Hadzialic tog ”time out” och ersattes av Anna Ekström som rekryterades från Skolverket. Anna Ekström menar att alltför för många elever ej klarar skolan med godkända betyg. Det måste vi göra något åt.

Under Almedalsveckan talade många om kompetensförsörjning och SVERD och Nitus föredrag om ”Nya vägar för att trygga kompetensförsörjningen i hela landet ” var väbesökt. Under Almedalsveckan talde dåvarande kunskapslyftsminister Aida Hadzialic om Yrkesutbildningarnas år 2016.

SVERD höll föredrag på EDEN konferensen den 15-17 juni i Budapest. Läs i SVERDnytt om EDENs nya ordförande Airina
Volungeviciene, från Kaunas. SVERD har under september månad startat som partner i Nordplusprojektet LIST som står för Learning Content for Smartphone och Tablet (LIST). Tekniken utvecklas snabbt och när många människor är rörliga kommer deras mobila plattform för onlinenärvaro att vara viktiga. Det gör frågan om leverans av innehåll för lärande via dessa plattformar mycket relevant. Det gäller både ren distansundervisning och i situationer där onlinebaserat lärmaterial fungerar som ett komplement till traditionell undervisning.

SVERD fortsätter att vara nätverkspartner i ICDE ON Boldic för samarbetet inom flexibelt lärande med de Nordiska och Baltiska länderna.

SVERDs Höstkonf. ”Innovativt , kommunikativt och omformat lärande” 14 okt. Saturnus konferens Stockholm
SVERDs höstkonferens är den 14 oktober på Saturnus konferens Hornsg 15 i Stockholm.Innehållet är i klart med info om kunskapslyftet som regeringen planerar för 2017 med satsningar på nätbaserade YH utbildningar och fjärrundervisning i skolan
EdTech Sweden är ett viktigt samarbete som SVERD är kompetenspartner i. Det innebär organisation av en konferens som samlar universitet, företag och myndigheter i ett försök att få igång satsningar på en nationell agenda för flexibelt och teknikstött lärande i Sverige. Ed Tech Sweden är planerat till den 20 oktober på Waterfront i Stockholm.Boldic Award priset för innovativa satsningar inom open and distance learning 2016 delas ut på SVERDs höstkonferens. Det är 14 kandidater nominerade till priset från 7 olika länder.
http://www.boldic.org

Varmt välkomna till SVERDs höstkonferens fredag den 14 oktober på Saturnus konferens i Stockholm. Sverd håller sitt årsmöte 17 mars 2017 på Medlearn AB i Stockholm den 17.Våra medlemmar är välkomna att deltaga då.
Distansutbildningshälsningar

Ulf Sandström Sverds ordförande
ordforande@sverd.se

Nya medlemmar kan anmäla sig via www.sverd.se

2. Utbildning i hela landet – hela livet

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
helene

Utbildningsminister Helene Hellmark Knutsson (s),minister för högre utbildning och forskning och Sven-Erik Bucht, landsbygdsminister, skriver i en debattartikel, i Vestmanlands Läns Tidning, 25 augusti 2016 att:

Utbildning ger människor kunskap – och kunskap ger i sin tur människor frihet och makt. Utan tillgång till utbildning i en region blir det svårt för den att utvecklas.

Regeringen har därför beslutat att ett betydande nytt kunskapslyft ska genomföras med mer än 50 000 aviserade utbildningsplatser till bland annat Komvux, Yrkesvux, yrkeshögskola och folkhögskola. Dessutom ska den första större utbyggnaden av högskolan på över tio år med permanenta utbildningsplatser över hela landet verkställas.

De säger  vidare att kunskapslyftet är helt nödvändigt, eftersom Sverige står inför en situation där stora delar av landet riskerar att få brist på högutbildad arbetskraft. Personalbristen är främst inom utbildning/skola, vård och omsorg men även om kompetens till det privata näringslivet. Därför
måste möjligheterna att studera oavsett bostadsort, livssituation stärkas. Sverige måste också
klara av att möta lokala behov på hemmaplan likväl som stora globala samhällsutmaningar. Därför vill de utveckla den svenska modellen och att vägvalet framåt måste tydliggöras.

3. Estland i topp

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
Estland

3. Estland i topp

Estland rankas som topp fem i världen och bland de främsta i Europa inom digitalisering

Estland tillhör de länder i Europa som är mest digitaliserade och samtidigt ökar snabbast, enligt till exempel EU:s Desi-index om digitalisering, från i våras. Estland är ledande på myndighetstjänster för medborgare.

Enligt vissa mätningar är landet topp fem i världen och Estland ingår tillsammans med Storbritannien, Israel, Sydkorea och Nya Zeeland i den så kallade D5-gruppen, ett nätverk mellan de digitalt mest avancerade regeringarna i världen, där 99 procent av statliga tjänster finns online.

Enligt Digital Teknik sjunker Sverige snabbt på digitalisering enligt ett antal internationella mätningar. Många svenska experter pekar också på Estland som en förebild.

I stort sett det enda som inte går att göra online är att gifta sig, skilja sig eller att sälja huset. Det är av säkerhetskäl, så att man kan säkerställa att ingen har tvingat dig. Däremot har Estland sedan 2005 haft e-omröstning vid allmänna val. I parlamentsvalet 2015 röstade 30,5 procent av befolkningen via internet
.
Läs mer på Ny Teknik den 29 augusti 2016
http://www.nyteknik.se/digitalisering/estland-har-sprungit-om-sverige-i-digitaliseringen-6778874

4. Ramverk för digital kompetens

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
eu200

I juni 2016 publicerade Europa kommissionen  (JRC (Joint Research Center) referensmodellen för Digital kompetens för medborgare i Europa. Ramverket bygger på DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens och är en revidering och uppdatering av det ramverk som publicerade redan 2013. Ramverket har sedan 2013 och framåt används för strategi och genomförande av digitalisering såväl inom utbildingssektorn som i näringslivet.

DigComp identifierar nyckel komponenter för digital kompetens, och utgörs av fem områden och 21 kompetenser.
De fem områdena är:
1. Informations och datakompetens
2. Kommunication och samarbete
3. Skapa digitalt innehåll
4. Säkerhet
5. Problemlösning

Läs hela rapporten:
(2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-20-digital-competence-framework-citizens-update-phase-1-conceptual-reference-model

5. EDEN Budapest juni 2016

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
edenjonk airina

Bild 1 EDEN 2017 hålls i av Jönköping University , Jönköping  Sverige
Bild 2.  Edens nya ordförande Airina Volungeviciene Wytautas Magnus University Kaunas Lithuania

Edens årliga konferens i Budapest and tillika dess 25 års jubileum, samt EDEN Research workshop

Årets tema var Re-Imagining learning environments .
Konferensen hölls i Budapest, Ungern, där även den förste Eden konferensen hölls för 25 år sedan.

EDEN har tillika sitt kontor där även om Eden är registrerat vid Open University i Storbritannien.
Konferensen Samlade 310 delegater from 37 Länder i den vackra staden Budapest, värd var Budapest University of Technology and Economy. Representanter från samtliga världsdelar deltog på EDEN 2016.

European distance and e-learning network EDEN har till uppgift att:

– Maximera potentialen för att utbyta akademisk och yrkeserfarenhet inom området distanslärande och e-lärande.
– Omvärldsbevaka och främja kunskapsuppbyggnad inom området
– förbättra kvaliteten och djupet av information tillgänglig för de berörda sektorerna.
Eden konferenserna har som mål att :
– Lyfta akademiska och yrkesmässiga ODL händelser i Europa, stödja professionalisering och internationellt utbyte av erfarenheter och expertis,
– Vara sammankomster där omfattande och orienterande bidrag presenteras av utestående experter, politiker och akademiker,
– Bygger på att samla in “best praxis” – varje år och presentera dessa i konferenssessioner, stödja publicering och visa på viktiga och fungerande exempel som delas i den professionella gemenskapen.
– Stärka befintliga arbets-relationer och samtidigt uppmuntra och att nya partnerskap bildas.
Konferensens tema var:
– Visioner, begrepp om hur nya inlärningsmiljöer kan vara
– Forskning om upplevelser av MOOC kurser från lärare och studenter.
– Utvecklingen av begreppen öppenhet och skalbarhet i utbildning
– Medborgarskap, social strategi och historiska inställning till nya inlärningsmiljöer

EDEN stödjer Opening up education uppropet från EU med fokus på att Öppna upp utbildning till fler. Man stödjer nya:
– initiativ,
-strategier
– projekt
– ger exempel på god praxis,
– visar nya affärsmodeller
– beskriver och diskuterar nya tekniska influenser,
– stödjer nya sätt att tolka samarbets och socialnätverkssamhälle vi lever i
– diskuterar individuellt lärande och samhällets krav på lärande
– studerar potentialen för det professionella och akademiska digitala samhället att bidra till modernisering av utbildning
– undersöker lärmiljöer – i sin bredaste tolkning: digital, fysisk, nätverk, pedagogiska, sociala, kulturella, ekonomiska, inlärningsmiljöer och lärande organisationer
– PLE och blandade inlärningsmiljöer.
– e-kompetens och yrkes-kompetens” – kompetens för lärande och arbete i en öppen, uppkopplade värld
– Lärmiljöer som är bredare än utbildningssammanhanget – samhället som lärmiljö själv
– Studera hur tradition baserad på teori och praktik kan påverka den nya utvecklingen, och vad deras roll kan vara i de nya inlärningsmiljöerna
Allt om konferensen kan-läsas via hemsidan
http://www.eden-online.org/eden_conference/budapest/
Alla inledningspresentationer är tilllgängliga via nätet
http://www.eden-online.org/resources/keynotes/
Under konferensen utdelades available FLERA EDEN beste and speciella domar i Samband Med 25- årsjubilieumet.

Under konferensen valdes Airina Volungeviciene, chef för Innovative Studies Institute vid Vytautas Magnus University, Litauen till ny VD för Eden.

Nästa år är EDEN konf. i Sverige och Jönköping när Högskolan i Jönköping är värd för konferensen 14-16 juni 2017.

6. EU:s nya utbildningsprogram Erasmus+

Publicerad av admin oktober 28, 2016 0 Kommentarer
EU Commission

6.EU:s nya utbildningsprogram 2014-2020: Erasmus+

Den europeiska kontexten Europa 2020 (EU2020) är EU:s tillväxtstrategi som antogs av medlemsländerna och EUkommissionen år 2010. Den kom till för att hantera de utmaningar som EU står inför: den ekonomiska krisen, globaliseringsfrågan, klimatfrågan och frågan om den allt äldre befolkningen. Utbildning anges vara av avgörande betydelse när det gäller att möta de många socioekonomiska, demografiska, miljömässiga och tekniska utmaningar som Europa och dess medborgare står inför under kommande år. Utbildning och forskning har getts en avsevärd betydelse inom Europa 2020, vilket framgår av att dessa har lyfts upp för att ingå de fem målen. Strategins fem huvudområden är siffersatta och prioriteras fram till 2020.
Varje medlemsland omvandlar sedan EU-målen till nationella mål.
Utbildning 2020 spänner över hela utbildningssystemen i ett livslångt perspektiv. Det livslånga lärandet omfattar såväl det formella lärandet som det icke-formella eller informella lärandet. Det omfattar också alla nivåer: från förskoleverksamhet och skolverksamhet till högre utbildning, yrkesutbildning och lärande i vuxen ålder. Utbildning 2020 innehåller fyra strategiska utbildningsmål: • Att förverkliga målen om livslångt lärande och rörlighet (mobilitet) • Att förbättra utbildningens kvalitet och resultat • Att främja lika möjligheter för alla, social integration och aktivt medborgarskap • Att öka kreativitet och innovation (entreprenörskap) inom all form av utbildning För att mäta vilka framsteg som uppnåtts åtföljs de av indikatorer och europeiska riktmärken
http://http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme_en

chberg200
7.  SVERD Höstkonferens konferens 14 okt 2016 i StockholmSverd håller sin Höstkonferens på temat

Innovativt, kommunikativt och omformat lärande.

Se filmer och ppt från konferensen i Stockholm här

http://www.sverd.se/konferens-om-moocs-yh-distans-fjarrundervisning-med-sverd-lockade-50-deltagare/

De nya trenderna med MOOCs , Flipped classroom , Exit ticket och fler WIFI-nätverk medför att vi behöver diskutera och se på innovationer, nya kommunikationssätt och omforma vår syn på det nya lärandet.

Boldic Award 2016 delas ut på SVERDs Höstkonferens se vinnaren här

Sverds Årsmöte äger rum fre 17 mars 2017 på Medlearn Sveavägen 34 i Sthlm

SVERDnytt 1 – 2016

Publicerad av admin januari 13, 2016 1 Kommentar
svnytxt200

Utges av Svenska riksorganisationen för distansutbildning ( SVERD)
Innehåll:

1. Ordförande har ordet
2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna
3. EdTech Sweden
4. Boldic Award 2015
5. Digitaliseringskommissionens 5:e rapport
6. Årsmöte 18 mars 2016 i Sthlm

1. Ordförande har ordet

Publicerad av admin januari 13, 2016 2 Kommentarer
ulfs200

Välkommen till SVERDnytt nr 1-2016 det digitala nyhetsbrevet från Svenska riksorganisationen för distansutbildning. Webbadress nytt.sverd.se

Det är mycket nytt inom digitalisering och nätbaserad utbildning som SVERD ska följa under 2016.
Det är MOOCs inom högre utbildning, möjligheter med Fjärrundervisning i skolan där försöksverksamhet dras igång i flera kommuner och IT strategin för svenska skolan som Skolverket skall ta fram.

I juni kommer konferensen NU2016 i Malmö med fokus på utveckling av högre utbildning och MOOCs in Scandinavia i Göteborg.

UKÄ bjuder in till webseminarium redan onsdagen den 27 januari 2016 där UKÄ släpper utredningen om, hur och i vilken omfattning öppen nätbaserad utbildning (så kallad MOOCs) skulle kunna rymmas inom den svenska högskolan. Det är en efterlängtad rapport som ska anvisa vilka möjligheter och begränsningar MOOCs kan medföra.
http://www.uka.se/MOOCs27januari

Det är också dags att skicka in förslag till EDEN konferensen den 14-17 June 2016 i Budapest, Hungary.
http://www.eden-online.org/

Den 22 oktober 2015 genomfördes SVERDs Höstkonferens ”Öppna upp utbildning” på KK-stiftelsen i Stockholm. Det var en lyckad heldag med aktiva deltagare och mycket bra talare.  Innehållet belyste UKÄ utredning om öppna nätbaserade utbildningar, Regeringens beslut om kommande Kunskapslyft och satsningar på YH utbildningar , Beslutet om Fjärrundervisning i skolan, KKS satsningar på avancerade nätbaserade kurser för yrkesverksamma, Luleå tekniska universitets (LTU) satsning på e-portfolio och vinnaren av Boldic Award 2015 .

SVERD har även engagerat sig som kompetenspartner till EdTech Sweden som gick av stapeln den 12-13 november på Berghs School of Communication i Stockholm. SVERD svarade för att ICDE:s generalsekreterare Gard Titlestad kom och höll ett uppskattat keynote föredrag på temat internationalisering av nätbaserad utbildning. Det innebar genomförande av en konferens som samlade universitet, företag och myndigheter i ett försök att få igång satsningar på en nationell agenda för flexibelt och teknikstött lärande i Sverige. se länk http://www.edtechsweden.se/

Bli medlem i SVERDs 2016 så att vi kan påskynda utvecklingen av nätbaserad utbildning i Sverige.

Vi engagerar oss också i debatten om Fjärrundervisning i skolan som regeringen nu äntligen beslutat om men samtidigt ska frågan utredas vidare.

Boldic Award 2015 finansieras av Nordplus och SVERD är projektägare. Vinnaren av Boldic Award 2015 presenterade på höstkonferensen i Stockholm. Vinnare av Boldic Award är ”Crossboarder Collaboration project”.

Läs mer under http://www.boldic.org

Varmt välkomna som medlemmar i SVERD för 2016 . Anmäl ert medlemsskap via http://www.sverd.se/medlemsanmalan/

Ulf Sandström
SVERDs ordförande
ordforande@sverd.se
070-6034239

2. ICDE ON

Publicerad av admin januari 13, 2016 0 Kommentarer

icde_200

SVERD är koordinator för ICDE_ ON_Boldic i partnerskap med ICDE

 Internationella rådet för öppen undervisning och distansundervisning (ICDE) vill stärka samarbetet och effektivisera sin verksamhet genom att starta fyra operativa regionala nätverk av medlemmar globalt.

ICDE:s nya operativa nätverk är :

  1. Afrikanska virtuella universitetet, Kenya,   ICDE Operational Network Africa
  2. Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning, (SVERD)   ICDE Operational Network Boldic
  3. International University UNINETTUNO, Italien,   ICDE Operational Network Mediterranean and Southern Europe
  4. Universitas Terebuka, Indonesien.  ICDE Operational Network Asia Pacific

    Lanseringen av de regionala operativa nätverken träder i kraft från och med januari 2016. Lanseringen tillkännagavs av avgående ICDE ordförande Tian Belawati, VD för Universitas Terebuka, Indonesien (UNISA) vid den 26: e ICDE världskonferensen , Sun City i Sydafrika., den 16 oktober 2015. Det var över 900 delegater från över 67 länder som närvarade vid evenemanget.

 

De operativa nätverken kommer att vara viktiga informations och kompetensbryggor för distansutbildningsfrågor och flexibelt lärande frågor lokalt, regionalt , nationellt och globalt.

SVERDs representant i nätverkssamarbetet är Ebba Ossiannilsson SVERDs vice ordförande.

Läs mer här

 

3. EdTech Sweden

Publicerad av admin januari 13, 2016 1 Kommentar
gard200

Gard Titlestad om globala utbildningsutmaningar och innovationer för framtidens utbildning. Han är generalsekreterare för ICDE och var keynote speaker på Edtech Sweden 2015 torsdag den 12 november på Berghs School of communication i Stockholm. EdTech är en konferens som sätter digitaliseringen av utbildning på agendan.

Se video

 

Se länk http://www.edtechsweden.se

4. Boldic Award 2015

Publicerad av admin januari 13, 2016 0 Kommentarer
boldic200

Boldic Award 2015 is supported by Nordplus and the winner of 500 Euros is the project“Cross boarder collaboration”for educational cross-border teaching models. The project has been working with ICT , information and communication technologies in a innovative way.

Partners are Danish, Norwegian and Swedish schools.

The project started in 2011 and finalized in 2014.

The overall goal for the project is to develop innovative cross-border teaching models by the means of user driven, practice-based co-design processes between practitioners and researchers.

The jury motivation is that this is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

Congratulations and read more about the GNU project here.
http://projektgnu.wordpress.com

5. Digitaliseringskommissionens 5:e rpt

Publicerad av admin januari 13, 2016 1 Kommentar
dk200

På förmiddagen den tredje december höll Digitaliseringskommissionen ett seminarium på IVA Konferens i Stockholm. Seminariet gick av stapeln i samband med att kommissionen överlämnade sitt femte delbetänkande till regeringen. Syftet var att inspirera, informera och föra dialog om digitalseringens utmaningar och möjligheter samt om hur kommissionens förslag till regeringen kan bidra till den digitala transformationen.
Intresset för att delta på seminariet var stort. Drygt 120 personer representerande allt från det offentliga Sverige, näringsliv och slutanvändarna deltog på plats. Lika många deltog på distans genom att se direktsändningen på vår webbplats och kommunicera med oss i digitala medier under seminariet.
Du som inte hade möjlighet att delta på plats eller se direktsändningen, kan nu se en inspelning av seminariet nedan.

6. Årsmöte 2016

Publicerad av admin januari 13, 2016 0 Kommentarer

sverd_logga_orig100dpi

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning har årsmöte fre. 18 mars 2016
Fredag 2016-03-18, kl 10.00-12.00 Plats Medlearn AB Sveavägen 34
111 34 Stockholm , Tag T-bana Hötorget Uppgång Sveavägen.

Årsmötet kommer att hållas i Medlearn AB:s möteslokaler. (Se Karta nedan).
Tider:
10.00 Årsmöte
12.00 Lunch
13.00 Inspirationsföreläsningen av Ebba Ossiannilsson om internationella samarbeten.
14.30 Kaffe
16.00 Avslutning

Medlearn_Sveav_34_Sthlm

medlearn

SVERD Nytt nr 3. 2015

Publicerad av admin september 13, 2015 0 Kommentarer

svnsmall

 

 

Innehåll:

1. Ordförande har ordet
2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson
3. Rapport från EDEN
4. Tankesmedja med REK på onsdag den 16 sep Lokal Folkbildningsrådet Stockholm
5. SVERDS Höstkonferens”Öppna upp utbildning ” 22/10 – 2015 på KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60 Stockholm
6. Skicka in dina artiklar till nästa nummer av SVERDnytt.

1. Ordförande har ordet

Publicerad av admin september 13, 2015 3 Kommentarer

ulfs200

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska riksorganisationen för distansutbildning. Webbadress nytt.sverd.se

Under sommaren satsade SVERD på deltagande i VIS Vuxenutubildningsdag i Almedalen den 30 juni med stor framgång. Det var en lyckad heldag i samarbete med VIS Vuxenutbildning i samverkan , NITUS , YH Mälardalen , SPSM mfl aktörer , SVERDs tema var ”Vad hände med det flexibla lärandet”? se länk

Höstens stora satsning är SVERDs höstkonferens ”Öppna upp utbildning” och genomförs den  22 oktober i Stockholm på KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60. Innehållet kommer att belysa UKÄ utredning om öppna nätbaserade utbildningar, Regeringens beslut om kommande Kunskapslyft och satsningar på YH utbildningar , Beslutet om Fjärrundervisning i skolan, KKS satsningar på avancerade nätbaserade kurser för yrkesverksamm och vinnaren av Boldic Award 2015 och mycket mer.

Anmäl er till SVERDs Höstkonferens ” Öppna upp utbildning ” 22 oktober på KK-stiftelsen i Stockholm via www.sverd.se

Talare är

Lena Hallengren Utbildningsutskottets ordförande

Marie Kahlroth utredare UKÄ

Olle Vogel projektledare KKS

Lotta Berglund , Universitetsadjunkt LTU

Ebba Ossiannilsson PhD E-learning , EDEN EC och v ordf SVERD

Ed Tech Sweden konferensen den 12-13 nov på Berghs Business School Sveavägen i Stockholm är ett viktigt samarbete som SVERD medverkar i. Det innebär genomförande av en konferens som samlar universitet, företag och myndigheter i ett försök att få igång satsningar på en nationell agenda för flexibelt och teknikstött lärande i Sverige. se länk http://www.edtechsweden.se/

Vi engagerar oss också i debatten om Fjärrundervisning i skolan som regeringen nu äntligen beslutat om men samtidigt ska frågan utredas vidare.Boldic Award 2015 finansieras av Nordplus och SVERD är projektägare. Vinnaren av Boldic Award 2015 presenteras på höstkonferensen i Stockholm. http://www.boldic.org

Varmt välkomna till SVERDs höstkonferens torsdag den 22 oktober i Stockholm. Anmäl er via http://www.sverd.se
Ulf Sandström Sverds ordförande  , ordforande@sverd.se

2. ICDE ON Boldic

Publicerad av admin september 13, 2015 2 Kommentarer

SVERDnytt september 2015 ICDE ON BOLDIC

icde_200

SVERD är regional partner i samarbetet med ICDE, The international Council for Open and

Online Education, ICDE. SVERD, är tillsammans med tre andra regionala partner ansvariga i samarbete med ICDE Operational Network (ICDE ON).

De fyra ICDE ON är som nedan och vilka områden de ansvarar för:

Node Area :

African Virtual University, AVU, Kenya Africa

Swedish Association for Distance Education, SADE/SVERD, Sweden

The International Telematic University UNINETTUNO, Italy , Medelhavsländerna

Universitas Terbuka, UT, Indonesia Asia ­ Pacific

 

SVERD är regional Operational NODE för Norden och de Baltiska länderna, där redan ett

långvarigt samarbete pågår (ca 10 år tillbaka) genom projektet Boldic, http://www.boldic.org

finansierat genom Nordiska Ministerrådet. Namnet blir därför ICDE ON Boldic .

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) huvuduppgift är att att vidga

kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e­lärande.

 

Boldic Open online learning, ICDE node

Sedan många år, med start (2005), har SVERD varit inblandade och ansvarig för Boldic OER-
projektet och Boldic Awards, ett projekt finansierat av NORDPLUS, av Nordiska ministerrådet. Det

övergripande syftet med ”Boldic ­ öppna lärresurser på nätet” projektet är att fördjupa och

ytterligare föra samarbetet mellan de nordiska och baltiska organisationer som arbetar med

distansutbildning, flexibelt lärande och e­learning genom att öppna samhället för nya partners från

både baltiska och de nordiska länderna

Kontraktperiod: 01/2015 – 12/2017

Partners i första hand är: Svenska föreningen Distansutbildning (SVERD, Eng SADE.) Sverige,

Flexibel utbildning Norge, Århus universitet i Danmark, Vilniaus Kolegija Litauen, Riga Technical

University Lettland, Jyväskylä universitet Finland, Tallinn University Estland

Huvudsakliga målgrupper för projektet: Läro organisationer och leverantörer i Norden och

Boldic länder

Betydande offentliga resultat: samarbeta och stödja ICDE med relevanta initiativ för de

nordiska länderna (Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige) samt deras autonoma regioner

(Åland, Färöarna och Grönland) och Baltikum (Estland, Lettland och Litauen) med konferenser

och evenemang, projekt, reklamverksamhet osv). När det är lämpligt och överenskommet,

organisera regionala / lokala nätverk evenemang för våra nordiska och grupper baltiska

intressegrupper och ICDE medlemmar. Vara i kontakt med och samarbeta med regionala / lokala

aktörer som är relevanta för ICDE (regionala / lokala UNESCO kontor, samverkande

organisationer regionala ICDE medlemmar föreningar osv). Upprätta ett gott samarbete med

relevanta regionala ODL föreningar och sträva efter synergieffekter, ömsesidiga prestationer och

förstärkningar. Främja ICDE medlemskap för relevanta målgrupper och institutioner. Delta i

konkreta projekt och initiativ efter överenskommelse. Exempel kan vara att bygga upp

kontaktdatabaser, regionala eller globala undersökningar, bidra till globala eller regionala

webbseminarier. Stödja informations­ och kommunikationsfunktion ICDE. Det kan också vara

uppgifter som fungerar som multiplikator för nyhetsbrev, regionala nyheter agent, och

mediakontakt poäng för ICDE, om ville och överenskomna ­ översätta delar av webbplatsen i ett

annat språk. Våra Sade ledamöter med lång erfarenhet inom området för distans och online-
lärande är en rik källa i en sådan nationell / regional noder tillsammans med ICDE.

Exempel på några konkreta aktiviteter för ICDE ON BOLDIC.

1. SVERD tar det regionala arbetet med nätverksuppbyggnad.

2. Översikt över distansutbildningsaktörer

3. Stimulera nätverk i området

4. Regionala rundabords samtal

5. Webinarer för ICDE

6. Breddat nätverk i Norden och Baltikum

7. Konferensarrangemang med Boldic, SVERD, ICDE hösten 2015

8. Avgränsad enkät om vad ICDE medlemmar vill ha för aktiviteter

9. Anordna Webinar för ICDE medlemmar.

Områden att belysa:

Relevanta Kvalitetsaspekter

Samarbetslärande

Mentorsystem , Tutors

 

SVERDs projekt representant är :

Ebba Ossiannilsson v. ordförande

Ebba.Ossiannilsson@gmail.com

sade@icde.org

3. EDEN Barcelona 2015

Publicerad av admin september 13, 2015 1 Kommentar

edenbarca

THE EDEN ANNUAL CONFERENCE  Barcelona 2015

Expanding Learning Scenarios Opening Out the Educational

Landscape

I den snabbt föränderliga utvecklingen av landskapet för lärande, teknik och samhälle i

allmänhet förändras oerhört snabb idag, välkomnade # EDEN15 ­ 2015 EDEN Annual

Conference över 380 delegater från 45 länder till den vackra staden Barcelona, för att

utforska utvecklingen av lärandescenarier som drivs utifrån Open Education Practices,

massiva online­format, lärande nätverk, automatiserade processer och learning analytics.

Konferensen i Barcelona arrangerades av EDEN grundarna UOC (Universitat Oberta de

Catalunya) och kombinerade firandet av värdorganisationens 20­årsjubileum med

förberedelserna inför EDEN 25­årsjubileum nästa år i Budapest.

Bland de många frågor som behandlades var nätverkslärande och öppna metoder, öppen

utbildning i alla dess former, ledarskap, förändringsstrategier för ledning och strategiskt

tänkande. Som påpekades i Powertrion keynote konversationen mellan Belinda Tynan

prorektor, The Open University, UK, Marci Powell, ordförande emerita och tidigare

ordförande USDLA och Darcy Hardy Associate Vice President, Enterprise Consulting,

Blackboard, betonades den negativa spiralen att: ingen vision ­ ingen strategi ­ ingen

förändring. Keynotetalaren Xavier Prats Monné, generaldirektör för utbildning och kultur i

Europeiska kommissionen, uppmuntrade oss att tänka på en annan typ av utbildning, och

sade att ”den verkliga utmaningen är innovation inom den offentliga förvaltningen!”

Eden årliga konferensen är mycket mer än bara en stor konferens. Det är ett årligt möte

för en dynamisk gemenskap. Som sådan strävar den efter att erbjuda en livlig,

stimulerande och mycket interaktivt forum, med deltagarna i en mängd olika

sessionsformat, från presentationer och workshops till speed dating och synergi

sessioner, de två sistnämnda fokuserar på möjligheter till nätverkande och utbyte av goda

arbetsmetoder. Ytterligare över 220 experter och praktiker från hela världen följde

plenarsammanträdena på nätet, via en live videoström. Aktiviteten i sociala medier var

särskilt aktiv i år, med konferensen hashtaggen # EDEN15 genererades över 1400 tweets

enbart på den första dagen av konferensen. Det officiella Eden Twitter­konto knäckte

således barriären på 1000 anhängare.

Bland de speciella evenemang som anordnas runt huvudkonferensen var workhopen för

internationella Editors för Educational Technology Tidskrifter.

 

I år introducerades två nya system, nämligenYoung Scholars Award och Best Practice

Initiative. De första Young Scholar Awards gavs till Daniel Puntis, Newcastle University,

Storbritannien och Lina Xue, KU Leuven, Belgien.

Best Practice utmärkelsen gick till Hanne Voldborg Andersen och Elsebeth Korsgaard

Sorensen, Aalborg Universitet, Danmark, som intressant vann även bästa Research

Paper för samma papper, ett sant tecken på kvaliteten på deras arbete och de viktiga

kopplingarna mellan forskning och praxis.

Konferensen dokumenterades flitigt:

The conference through the participants’ lense: 0 Day Storified | 1st Day

Storified | 2nd Day Storified | 3rd Day Storified

Keynote presentationer tillgängliga på Slideshare

Plenary sessionerna spelades in och är publicerade på EDEN Youtube Channel.

Programmet och book of abstracts finns att ladda ner

http://www.eden-online.org/2015_barcelona/resources.html#press

 

Förberedelserna är redan igång för EDENs 25­årsjubileums konferens som skall hållas i

Budapest, Ungern, 14­17 juni 2016.

Vid den årliga EDEN konferensen valdes två nya styrelsemedlemmar:

Diana Andone, Director of the eLearning Center at the Politehnica University of

Timisoara, Rumänien

Ebba Ossiannilsson, Vice Ordförande för Svenska Riksorganisationen för

Distansutbildning /SVERD, Sverige

Under EDEN konferensen var Sverige väl representerat med tjugofem (25) deltagare. En

gemensam lunch för den svenska delegationen anordnades under konferensen i

SVERDs regi. Flertalet höll presentationer som nedan:

Student Owned E­Portfolio P3 (Portfolio – Process – Product) Empowering Students for

Professional and Personal Development Using Systematic Reflection as a Pedagogical

Method, in the Health Guidance Program Lulea University of Technology Martin Karlsson,

Ann­Charlotte Berglund, Lulea University of Technology, Sweden (poster)

SADE ICDEON Ebba Ossiannilsson, Lund University, Ulf Sandstrom, Swedish

Association for Distance Education – SADE, Sweden (synergy workshop)

OpenSNH – Developing an OER Open Repository towards MOOC Mats Brenner,

University of Gavle, J. Ola Lindberg, Mid Sweden University, Sweden

E­learning via Synchronous Communication­Experiences from a learning study course in

Higher Education Eva Edman Stalbrandt, Kajsa Falkner, Stockholm University, Sweden

Teacher Expending Pen: ICT Integration in Teacher Education Programs Davoud

Masoumi, University of Gavle, Sweden

Expanding Learning Spaces in Higher Education – Understanding a HyFlex Model Marie

Leijon, Bjorn Lundgren, Malmo University, Sweden

User Perceptions on Relevance of a Learning Management System: An Evaluation of

Behavioural Intention and Usage of SciPro System at University of Rwanda Jean Claude

Byungura, Henrik Hansson, Thashmee Kharunaratne, Stockholm University, Sweden

MERIT – Manufacturing Education and Research with Information Technology Monika

Hattinger, Kristina Eriksson, University West, Sweden

Capacity Development for e­Learning – Educational Strategies at Mid Sweden University

Laura Brander, J. Ola Lindberg, Mid Sweden University, Sweden (poster)

Boldic – Open Learning Resources Online Ulf Sandstrom, Swedish Association for

Distance Education – SADE, Sweden, Torhild Slaatto, Flexible Education Norway – FuN,

Norway, Ebba Ossiannilsson, Lund University, Sweden

Empowering Learners and Educators – Video Feedback to Written Assignments Ann-
Sofie Karlsson, Tobias Ruhtenberg, University of Boras, Sweden

Ebba Ossiannilsson

V Ordförande SVERD, EDEN FELLOW, Open Education Europa FELLOW

Ossiannilsson QOOL Consultancy

rek

REK – Riksorganisationen för eKompetens
INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om FRAMTIDENS LÄRANDE

Ons. 16 september, 13:00 – 16:00, Stockholm
REK har inviterat till att delta i den interaktiva tankesmedjan om Framtidens Lärande som hålls
den 16 september, 13:00 – 16:00, och som är samordnat av REK, SVERD och Folkbildningsrådet/FSO.

Mötet hålls på Folkbildningsrådet, Rosenlundsgatan 50, Stockholm.

Deltagandet är kostnadsfritt för personligt inviterade, REKs, Folkbildningsrådets, NITUS och SVERDs
medlemmar, samt för REKs medlemskandidater, för övriga gäller en deltagarkostnad av 300 Kr.

En unik uppsättning trendstudier, trendrapporter och sektorspecifika rapporter om olika aspekter av
framtidens lärande görs tillgängliga under mötet till alla tankesmedjans deltagare.

Tankesmedjans syfte och omfång har redan preliminärt formulerats inom REK och dessa förväntas
finslipas i samband med detta initiala tankesmedjemöte. Det preliminära syftet är att ge REK och den
svenska lär/kompetenshanteringssektorn ett mer och konkret framtidsfokus, samt att fungera som
en katalysator för en rad framtidsorienterande initiativ inom och runt REK. Omfånget innefattar
lärande och kompetensutveckling inom olika stadier och former för lärande, utbildning samt
kompetensutveckling, och då med speciell fokus på eKompetens och kompetenshantering.

Programmet inkluderar introducerande presentationer, diskussioner samt erfarenhetsutbyten
mellan tankesmedjans deltagare inom de fyra lärandekontext som innefattas i detta möte, nämligen;
 Framtida lärande med e-lärande, på distans och genom nät-baserat själv-lärande
 Framtida lärande i det livslånga lärandet/folkbildningen
 Framtida lärande under den obligatoriska skolan/basutbildningen
 Framtida lärandet för och i yrket, företag och professionen

Varje tema har ett ungefärligt tidsomfång av trettio minuter och inleds med en översikt av trender,
drivkrafter för potentiella orienteringar och förändringsinriktningar, samt en avslutande mötesdel
där framlyftandet av idéer, förslag och potentiella lösningar sammanfattas och där potentiella
uppföljningsinsatser formuleras.

Alla registrerade deltagare kan även anmäla intresse före tankesmedjans start att bidra med ett fem
eller tio minuters förberedd presentation (t.ex. stödd med webb-länkar, PowerPoint presentationer
och/eller med kopierade referensdokument).

Anmälan av deltagande i, och indikation om potentiella bidrag som du önskar att göra skall sändas med epost till christina@REK.SE och som specificerar ditt namn,

sverdtalare200ok sverd_logga_orig150

”Öppna upp utbildning”

Plats: KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60 Stockholm.(T-bana, T-centralen, utgång Sergels torg )

Torsdag 22/10 Tid kl 10.00-16.00 

Pris medlemmar i Sverd 600 kr inkl moms , ( ej medlemmar 800 kr )Anmälan via länk :http://www.sverd.se/sverd-hostkonferens-22-okt-i-stockholm/

Program
09.30
 Kaffe

10.00 ”Utredning om öppen nätbaserad distansutbildning” Marie Kahlroth UKÄ

10.45   Kvalitet inom distansutbildningen ”

11.30   ”Nätbaserad kvalificerad yrkesutbildning”  Olle Vogel KKS

12.15  Lunch

13.00 ”ICDE öppet nätverk” Ebba Ossiannilsson Lunds Universitet

13.30  Paneldebatt om ”Behovet av att ”Öppna upp utbildning”

14.30  ”E-portfolio i utbildningen”  Lotta Berglund , Luleå Tekniska Universitet 

15.00 Fjärrundervisning i skolan ”

15.30 Vinnare av Boldic Award 2015 presenteras på Höstkonferensen. 

15.30-17.00 Mingel och erfarenhetsutbyte 

Anmälan via länk :

boldic_logo_olro150 icde20  kks_2002 _

Välkomna

Ulf Sandström SVERD , ordforande@sverd.se , 070-6034239

6 . Skriv en artikel till SVERDnytt

Publicerad av admin september 13, 2015 0 Kommentarer

Välkommen att skicka in din artikel om flexibelt lärande, e-lärande och distansutbildning till

kansliet@sverd.se

Mvh

Ulf Sandström

SVERDs ordförande

 

Innehåll SVERDnytt nr 2 maj 2015

Publicerad av admin maj 18, 2015 0 Kommentarer

Innehåll:
1. Ordförande har ordet
2. ICDE ON Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson
3. Kvalitet inom kommunal distansutbildning.Skolinspektionen
4. VIS Vuxenutbildning i samverkan. Ebba Ossiannilsson
5 Fjärrundervisning i skolan
6.Ny i styrelsen
7. SVERDs Höstkonferens 22 okt 2015 Program

kks_msg60

SVERDS Höstkonferens”Öppna upp utbildning ” 22/10 – 2015på KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60 Stockholm

1. Ordförande har ordet

Publicerad av admin maj 18, 2015 0 Kommentarer

ulfs200

Välkommen till SVERDnytt nr 1-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska riksorganisationen för distansutbildning. Webbadress nytt.sverd.se
Sverds har blivit utsedd till ICDE ON vilket innebär att vara nätverkspartner för samarbetet inom flexibelt lärande med de Nordiska och Baltiska länderna.
ICDE står för International Council for Open and Distance Education och tanken är att SVERD och ICDE skall stärka varandra genom att nätverka och sprida flexibelt lärande inom nämnda region.
Det görs dels via Boldic nätverket och dels via EDEN kontakter men framförallt i samarbete med våra SVERD medlemmar.
SVERDs höstkonferens är inplanerad till den 22 oktober i Stockholm på KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60. Innehållet kommer att belysa Skolinspektionens kvalitetsgranskning av distansutbildning hos 18 olika kommuner, Beslutet om Fjärrundervisning i skolan,
KKS Om avancerade nätbaserade kurser för yrkesverksamma
UKÄ utredning om öppen nätbaserade utbildning. De bedöms ha goda förutsättningar att genomföra en kvalitativ utredning då de har den breda kompetens som behövs för att belysa de olika aspekterna av nätbaserad utbildning skriver Utbildningsminister Helene Hellmark Knutsson (s).

SVERDs Höstkonferens ” Öppna upp utbildning ” 22 oktober på KK-stiftelsen i Stockholm
Ed Tech Sweden är ett viktigt samarbete som SVERD medverkar i. Det innebär organisation av en konferens som samlar universitet, företag och myndigheter i ett försök att få igång satsningar på en nationell agenda för flexibelt och teknikstött lärande i Sverige. Ed Tech Sweden är planerat till den 12-13 november 2015 centralt i Stockholm.
SVERD håller två föredrag på EDEN konferensen den 10-12 juni i Barcelona. Det är ett föredrag om nätverksarbetet inom Boldic och främjande av användning av Open educational resources online. Det andra föredraget som SVERD anordnar handlar om ICDE Node .
SVERD har lämnat remissvar till Digitaliseringskommissionens rapport ”Digitaliseringens främjande och framtid”. Vi saknar diskussionen om modern distansutbildning, online lärande, flexibelt lärande och e-lärande vilket är synd med tanke på den utbildningsrevolution som pågår globalt och som kommer att påverka Sverige mycket.
Vi engagerar oss också i debatten om Fjärrundervisning i skolan som regeringen nu äntligen beslutat om men samtidigt ska frågan utredas vidare.Boldic Award 2015 finansieras av Nordplus. Ni kan nominera en person, ett projekt eller en organisation. Nomineringen är öppen till 15 sep. 2015
http://www.boldic.org
Varmt välkomna till SVERDs höstkonferens torsdag den 22 oktober i Stockholm. Anmäl er via http://www.sverd.se
Ulf Sandström Sverds ordförandeordforande@sverd.se

2. ICDE ON nätverk med Sverd

Publicerad av admin maj 18, 2015 1 Kommentar

gard

icde_200Gard Titlestad gen sekr ICDEICDE, the International Council for Open and Distance Education utlyste ett öppet call för regioner i värden att bli Operational Networks (ICDE ON). SVERD ansökte och fick förtroendet, tillsammans med ett par andra regioner, t.ex. Contact North i Canada.
Syfte och mål:
ICDE anger i sin aktivitetsplan 2013 – 2016 att:
“ICDE är ett nav för sitt nätverk av medlemmar och samarbetsorganisationer, vilket innebär att organisationen har en ovärderlig pool av resurser och kompetens. ICDE´s sekretariatet är starkt beroende av ett nära samarbete med medlemsinstitutioner för att bedriva verksamhet och att nå uppställda mål. När detta tas ett steg längre i upprättandet av ett ICDE operativt nätverk, är syftet och målen att:
• Stärka ICDE och dess medlemmar
• Stärka synlighet och representation för ICDE runt om i världen
• Öka ICDE’s operativa kapacitet
• Stödja det operativa arbetet i ICDE
• Öka ICDE´s globala insikt och överblick
• Stärka samverkan och synergier med regionala ODL-föreningar för ömsesidiga förstärkningar och bättre insatser för det globala ODL-närverket
• Stödja kunskapsutbyten inom ICDE och bland deltagarna i ICDE Operational Network
SVERD å sin sida förutses att arbeta utifrån verksamhet både inom SVERD i Sverige, samt i de nordiska och baltiska länderna/regionen, inom ICDE´s intresseområden, genom t.ex. disseminering och konferenser. Närmare bestämt att:
• skapa öppna nätverk genom att inkludera ICDE´s syften då konferenser och seminarier organiseras
• främja internationellt utbyte och samarbete
• stimulera utvecklingen av kunskap inom områdena distansutbildning och flexibelt lärande och
• bidra till att utvecklingen av området omvärlds bevakas och i förekommande fall ha kontakt med organisationer och myndigheter
FaktarutaInternational Council for Open and Distance Education (ICDE).1
SVERD är Associerad medlem i ICDE.
SVERD är utsedd som partner i ICDE Operational Network (ICDE ON) partner, vilket innebär att vara regionalt sammanhållande partner för aktiviteter inom ICDE, samt spridning av information och

nätverksskapande.2 Det regionala området innefattas av Norden och de Baltiska länderna.
Under EDENs årliga konferens i Barcelona 2015, kommer SVERD ansvara för en synergiworkshop för att sprida mer information om detta arbete.3
Ebba Ossiannilsson, PhD, EDEN Fellow, V ordförande SVERD, Lunds universitet
(Footnotes)
1 http://www.icde.org/
2 http://www.icde.org/en/icde_operational_network/ICDE+Operational+Network+-+call+for+expressions+of+interest.b7C_wRrIWu.ips
3 http://www.eden-online.org/eden-events/upcoming-conference.html

student_200

Det blir allt viktigare med en utbildning på gymnasienivå eller högre för att få arbete. Då spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Skolinspektionen har granskat kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå i 18 kommuner. Granskningen visar att utbildningen behöver utvecklas inom flera områden.
Enligt skollagen ska vuxenutbildningen stödja och stimulera vuxna i deras lärande. De ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet samt att främja sin personliga utveckling. Utgångspunkten för utbildningen ska vara den enskildes behov och förutsättningar.
Vuxenutbildningen ska sträva efter flexibla lösningar när det gäller organisation, arbetssätt och arbetsformer med utgångspunkt i individens behov och förutsättningar. Den enskilda eleven bör kunna kombinera dels studier i flera skolformer inom vuxenutbildningen, dels studier med arbete.
Regeringen gav Skolinspektionen i uppdrag att granska kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning under 2014. Skolinspektionen har avgränsat granskningen till vuxenutbildning på gymnasial nivå. I distansundervisningen är eleven och läraren åtskilda i tid och rum. En digital lärplattform används och eleven kan själv bestämma tid och plats för skolarbetet.
Distansutbildningen anpassas sällan till elevernas behov
Elevgruppen som läser på distans har olika förutsättningar och behov. För en del är distansutbildningen den enda möjliga utbildningsformen. Till exempel för att elever bor långt bort från skolan, arbetar dagtid eller har funktionsförmågor som gör det lättare att studera på distans. Skolinspektionen anser att kommunerna sällan anpassar undervisningen till enskilda elevers behov. Detta trots att kommunens ansvar att erbjuda en utbildning som är anpassad utifrån individens behov och förutsättningar är detsamma, oavsett om det rör sig om utbildning på distans eller i klassrum.
•Synen på utbildningen behöver förändras
Ett uttalande Skolinspektionen mött i majoriteten av de granskade kommunerna är att “distansundervisning passar inte alla, det passar vissa.” Den ses ofta som ett komplement till den skolförlagda undervisningen. Det finns en uppfattning att elevernas ska passas in i studieformen, inte tvärtom. Här pekar Skolinspektionen på risken att elever som inte passar in i formen, riskerar att avbryta sina studier i förtid eller inte nå sina studiemål.

•För mycket självstudier
Skriftliga inlämningsuppgifter och självstudier dominerar på utbildningen. I granskningen framkommer ett fåtal exempel på lärare som uttryckte en vilja och ambition att utveckla distansundervisningen. Skolinspektionen anser att arbetssätten behöver utvecklas för att motverka en för hög grad av självstudier och att utbildningen ska innehålla mer gemensamt lärande.

•Elever behöver få större tillgång till lärarens stöd
Majoriteten av utbildningssamordnarna erbjuder eleverna handledning endast vardagar, på dagtid. Detta trots att eleverna ofta valt att studera på distans för att de inte har möjlighet att delta i skolförlagd undervisning på vardagar, dagtid. En del elever berättar att det skulle underlätta studierna om de kunde få kontakt med lärare exempelvis på kvällar. Det är särskilt angeläget i matematik, där elever kan ha svårt att komma vidare om de inte får ett snabbt svar på en fråga. Skolinspektionen anser att eleverna behöver erbjudas stöd och handledning på sätt och tider som innebär att de faktiskt kan ta del av det. Stöd och handledning bör även i större utsträckning erbjudas via internet.

•Lågt ställda krav i entreprenadavtal
Granskningen visar att många kommuner inte ställer tillräckligt tydliga och höga krav, utifrån elevernas behov och distansutbildningens specifika förutsättningar, när de sluter avtal om utbildning på entreprenad. Kommunerna behöver också följa upp distansutbildningen mer, både vad gäller den som sker i egen regi och den som bedrivs genom entreprenadavtal.
•Bristande kompetensutveckling för lärarna
Lärarna behöver hålla sig à jour med teknikutvecklingen och kontinuerligt förändra distansundervisningen utifrån den. En förutsättning för det är att de erbjuds kompetensutveckling utifrån distansutbildningens specifika förutsättningar. Med några få undantag visar granskningen att lärarna inte erbjudits någon kompetensutveckling. Av de lärare som uppger att de erbjudits kompetensutveckling framgår att det i de flesta fall endast har inneburit att de fått lära sig hur lärplattformen fungerar.

Goda exempel Skolinspektionen har sett några exempel där kommuner hittat olika lösningar för distansutbildning. Bland annat beskrivs hur en kommun arbetar för att erbjuda elever stöd och handledning på andra tider än dagtid på vardagar.

Varje kommun som besökts har fått ett beslut, de finns att ladda ner vi Skolinspektionens webbplats.

De 18 kommuner som ingår i granskningen är
Boden, Borgholm, Forshaga, Hofors, Hudiksvall, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Osby, Skellefteå, Sundbyberg, Sunne, Uddevalla, Uppsala, Upplands Väsby och Vindeln. RPT 2015:2

4. VIS vuxenutbildningskonferens 2015

Publicerad av admin maj 18, 2015 0 Kommentarer

aida_hadz

AidaHadzialic Kunskapslyftsminister”Lärande på vuxnas ViS”Den 13-14 april 2015 hölls ViS (Vuxenutbildning i Samverkan) vuxenutbildningskonferens i Linköping. Konferensen samlade 550 deltagare från hela Sverige och flera utbildningsaktörer inom vuxenutbildning var representerade. Vis betonar i inledningen till årets konferens att :VUXNA HAR LIVSERFARENHET, vana vid eget ansvar och andra tidsprioriteringar än ungdomar. Ändå talas det sällan om vuxnas lärande. I den pedagogiska diskussionen är det ungdomarnas behov och utmaningar som dominerar.Det vill ViS ändra på. Att utbilda vuxna – är det något särskilt med det? Det självklara svaret borde vara JA. Därför handlade 2015 års konferens om vuxnas lärande. Fyra perspektiv lyftes fram.- Vad säger forskningen?- Hur påverkar den tekniska utvecklingen metodiken?- Hur påverkar behoven inom integrationsområdet metoderna?- Vilka utmaningar står vuxnas lärande inför?
Utifrån dessa fyra teman innehöll konferensen inspirerande plenarföreläsningar, miniföreläsningar, seminarier, workshops, utställningar och tid för spontana möten. Det var också möjligt att välja olika spår beroende på om man var rektor/skolledare, pedagog eller SYV/administratör – eller bara intresserad av just en speciell vinkel på ett tema.
Informeras-inspireras-kompetensutvecklas och nätverka
InformerasKonferensen inleddes av Kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (s) som beskrev regeringens vuxenutbildningspolitik och vad den nya regeringen vill med vuxenutbildningen? Bl.a. diskuterade hon regerings satsning, som blev officiell bara ngn dag efter konferensen.Socialdemokraterna vill satsa på 30 000 platser inom komvux, yrkesvux och yrkeshögskola från 2015.“Vår målsättning är att fylla rekryterings-gapet”, säger Magdalena Andersson

– ..Sverige halkar efter i internationella kunskapsmätningar och arbetslösheten når nya rekordnivåer. Antalet personer som varit arbetslösa i mer än två år har stigit med 25 000 från år 2006,.. Arbetslösheten är högst bland dem som saknar rätt kompetens. Därför behövs ett kunskapslyft, säger hon.
Inspireras Under de båda dagarna hölls inspirations presentationer. Framtidsanalytikern Troed Troedsson beskrev på ett både roande och oroande sätt vart vår omvärld är på väg, varför detta händer och hur man kan förhålla sig till det och hantera det. För
det händer oavsett vi vill eller ej. Anders Ekholm, vice vd på Institutet för Framtidsstudier presenterade teorier om hur framtidens arbetsmarknad kommer att se ut.
Kompetensutvecklas Under konferensen hölls temaföreläsningar och seminarier kring vuxnas lärande ur fyra perspektiv – forskning, teknik, utmaningar och integration.
Professor Tomas Kroksmark belyste aktuell forskning kring vuxnas lärande. Dr. Ebba Ossiannilsson presenterade hur öppna nätbaserade utbildningar påverkar möjligheter och förutsättningar för vuxnas lärande. Hon diskuterade också öppna lärresurser (OER) och
MOOCs (Massive Open Online Courses). Li Jansson från Almega Utbildningsföretagen lyfte fram vuxenutbildningens viktigaste utmaningar.
Nätverka I programmet fanns gott om tid för möten och nätverkande med såväl kollegor från hela Sverige som ett stort antal utställare inom vuxenutbildningsområdet
Presentationerna finns tillgängliga via ViS hemsida http://www.visnet.se/
1 http://www.visnet.se/

*Ebba Ossiannilsson, PhD, EDEN Fellow, V ordförande SVERD, Lunds universitet

5. Fjärrundervisning i skolan

Publicerad av admin maj 18, 2015 0 Kommentarer

fjärr

Riksdagen har antagit regeringens förslag om ändring i skollagen för att möjliggöra fjärrundervisning i skolan. Fjärrundervisning är därmed reglerad i lag för första gången .Riksdagen tillkännagav också att regeringen bör utvärdera hur lagändringen påverkar huvudmännens benägenhet att anställa behöriga lärare och följa upp en försöksverksamhet med fjärrundervisning i alla ämnen. Lagändringen får dock kritik. Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) anser att den inte är tillräckligt långtgående.
Enligt lagen får fjärrundervisning endast ske om den erbjuds inomden egna kommunen.Lagen tillåter alltså inte att kommuner köper fjärrundervisning av andra kommuner, det som kallas att bedriva undervisning på entreprenad. Eftersom många orter saknar modersmålslärare drabbar det nyanlända elever, enligt SKL. De riskerar att bli utan undervisning och betyg.“Nu införs reglerom fjärrundervisning i skollagen” Fjärrundervisning i skolan har fram tills nu inte varit reglerad. Men nu införs regler om fjärrundervisning i skollagen.
Fjärrundervisning bör endast få genomföras om det inte finns någon legitimerad eller behörig lärare på en skola, eller när antalet elever är för litet. Regeringen får fatta beslut om i vilka ämnen som fjärrundervisning får användas och en försöksverksamhet ska ske i andra ämnen. Skolhuvudmännen får rätt att sluta avtal med staten om fjärrundervisning (men inte med en annan kommun). De nya reglerna börjar gälla 1 juli 2015.

6. Ny i styrelsen

Publicerad av admin maj 18, 2015 0 Kommentarer

MariaLingaas

Maria Lingaas

Utbildningsledare Sveriges Lantbruksuniversitet
SLU Meny
SP Food and Bioscience,
Besöksadress: Frans Perssons väg 6, Göteborg
Telefon: 0511-670 22  E-post:  maria.lingaas@slu.se  http://www.slu.se

Sverd_100

 

”Öppna upp utbildning”

Plats: KK-stiftelsen Mäster Samuelsgatan 60 Stockholm.

(T-bana, T-centralen, utgång Sergels torg )
Tid kl 10.00-16.00 Inbjudan_SVERD_Höstkonf_ to_22_okt_2015  Sthlm
Pris medlemmar i Sverd 600 kr inkl moms , ( ej medlemmar 800 kr )

Program

09.30 Kaffe

10.00 ”Utredning om högre nätbaserad utbildning” Marie Kahlroth UKÄ 

10.45   Kvalitet inom distansutbildningen ”

11.30   ”Nätbaserad kvalificerad yrkesutbildning”  Olle Vogel KKS

12.15  Lunch

13.00 ”ICDE öppet nätverk” Ebba Ossiannilsson Lunds Universitet

13.30  Paneldebatt om ”Behovet av att ”Öppna upp utbildning”

14.30  ”Fjärrundervisning i skolan ”

15.00 Vinnare av Boldic Award 2015 presenteras på Höstkonferensen. 

15.00-17.00 Mingel och erfarenhetsutbyte 

boldic_logo_olro150icde_200

mm

Anmälan via länk SVERD:s höstkonferens 22 oktober 2015

SVERD Höstkonferens "Innovativt, kommunikativt och omformat lärande" torsdag 14/10 - 2016 i Stockholm. Plats: Saturnus konferens Hornsgatan 15 Stockholm ( T-bana Slussen) Tid kl 10.00-16.00 Pris medlemmar i Sverd 600 kr , ( ej medlemmar 800 kr ) Välkommen med din anmälan !
* Obligatoriska fält

Fakturamottagere om annan än ovan. Skriv företag, adress, postadress samt organisationsnummer.

Powered by Fast Secure Contact Form

 

Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

Inbjudan till SVERDs

Inbjudan till SVERDs Höstkonferens -2016 “Innovativt, kommunikativt & omformat lärande.” Fredag den ...