NY

Branschrapport slår hål på myter om omdebatterad bransch

Utbildningssystemen har under våren upplevt den mest dramatiska omställningen någonsin. Regeringar runt om i världen vidtog extraordinära åtgärder och undervisning har flyttat från klassrum, in i hem och ut på digitala plattformar. Så även i Sverige. Digitala verktyg...

Den nya normala utbildningen efter COVID-19

På lördag den 6 juni genomförs världens största globala onlinekonferens för lärare och andra som är intresserade av skolfrågor. Temat på konferensen är hur coronapandemin påverkat skolan runt om i världen och vilken roll lärare och utbildning kommer att få framöver....

Vi är överens – så ska äldreomsorgen lyftas

Regeringen, SKR och Kommunal har kommit överens om en satsning som ska ge 10 000 nya anställda – och fasta jobb inom äldreomsorgen. Syftet är att höja kompetensen och samtidigt skapa fler tillsvidareanställningar på heltid inom äldreomsorgen – ett omsorgslyft....

Fjärr- och distansundervisning är ett nödvändigt komplement

Lärarförbundets påstående att fjärr- och distansundervisning är ett sätt för ”kommuner att skära i kostnaderna” är varken sant eller konstruktivt. Det skriver SKR m.fl. i en slutreplik. Frågan är mycket viktigare än så och vi hoppas kunna föra en bättre dialog med...

Människor utvecklar sin kunskap online

Doing online courses is a convenient way to learn something new or to deepen your knowledge in a specific field, for example improving your language skills, expanding your professional qualifications or simply learning something new for fun! During the current...

Högre utbildning, gymnasieskolor, YH öppnar sina lokaler igen 15 juni 2020

Fredagen den 29 maj 2020 höll statsminister Stefan Löfven pressträff tillsammans med utbildningsminister Anna Ekström, minister för högre utbildning och forskning Matilda Ernkrans samt Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Det nya normala handlar om omställning och hållbarhet

Utbildningssektorn har släpat efter men tvingats digitalisera under covid-19-pandemin. Nu är det inte möjligt att återgå till det som tidigare ansågs normalt, skriver företrädare för Svenska riksorganisationen för distansutbildning, SVERD. Läs hela debattinlägget i...

Skolmat på distans

I mars stängdes Sveriges gymnasieskolor och i april lanserade därför AcadeMedia en app som ger eleverna tillgång till skolluncher. Nu kan lösningen bli permanent. Läs mer här – Det började som en tillfällig lösning men nu har vi ett långsiktigt mål om att behålla det...

Elever om distansskola

Distansundervisning innebär större arbetsbörda, mer personligt ansvar och oro över hur man ska visa sina kunskaper. Drygt hälften är av gymnasieelever är nöjda med sin arbetsmiljö men många upplever en ökad stress och ensamhet. Det visar en ny undersökning från...

Lärare inte prioriterad grupp för coronatester

På tisdagen den 26 maj beslutade regeringen att utvidga testningen för corona till en kategori som kallas  ”kategori tre”. Det innebär att listan rymmer personer som jobbar inom samhällsbärande yrken. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)  har presenterat...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny rapport om studieframgång i distansutbildningen

Vilka olika stöd behöver dagens distansstudenter? Hur skapar vi bättre gemenskap och gruppdynamik på nätet? Det är frågor som tas upp i en ny rapport, Student success in open, distance and e-learning, av Professor Alan Tait (Open University, UK) för ICDE (International Council for Open and Distance Education).

Rapporten visar resultat från en studie av 53 ICDE-medlemsorganisationer. Rapporten ger riktlinjer och rekommendationer för olika områden som påverkar faktorer som bra genomströmning och engagemang, kursinformation, handledning, personligt stöd, bedömningsformer, möta studenters behov, teknikstöd och vägledning.

I Rapporten framgår viktiga strategier att utveckla för distansutbildare:

Information

• Ge tydlig information och fokusera på kvalitet tidigt i kursen för att minska risken för studieavbrott.

Samsyn

• Hela utbildningsorganisationen ska arbeta tvärfunktionellt, det vill säga
se till att läroplan, mediaproducenter, administratörer, studievägledare, handledare, instruktörer och ledning har en helhetssyn.

Kontinuerlig utveckling

• Kontinuerlig utveckling av verksamheten så att realistiska förbättringar och utvärdering  görs med fokus på att studerande ska nå framgång i sina studier.

Snabb feedback och lärande bedömning

• Information om studieframgång ska på ett snabbt och relevant sätt

Antagning

• Villkor för antagning ska vara tydliga och enkla att förstå för blivande studenter

Tydligt marknadsföring

• Utbildaren ska ge tydlig information om kompetens som erbjuds, vilka som är ansvariga för olika ansvarsområden som antagning, kursgenomförande, examination etc och ha fokus på utveckling av studentframgång och institutionell utveckling

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This