NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. MOOCs utvecklar utbildningens kvalitet

 


MOOCs utvecklar kvalitet för lärande och utbildning. Är så kallad traditionell campusutbildning, oftast linjärt organiserad och med en ingång och en utgång, verkligen hållbar i ett modern globalt samhälle? skriver Ebba Ossiannilsson.

En av de största innovationerna med MOOCs (Massive Open Online Courses) är som en av förgångsgestalterna säger: ”One of the true innovations of MOOC is that it changes the reasons you might start a course in the first place” (Downes 2013).

Varför är MOOCs på allas läppar just nu? MOOCs startade 2008 i Kanada med kursenConnectivism and Connective Knowledge course (CCK08). Initiativtagarna var George Siemens och Stephen Downes. Under 2012 gick MOOCs fram som en tsunami i världen bland prestigetunga universitet i framför allt USA. I dag läser miljontals människor gratis MOOCs hemma i sitt eget hem.

I Sverige råder stor avvaktan med att starta MOOCs. Flera lärosäten har dock börjat fundera över vad det skulle kunna innebära, men framför allt avvaktar man och tänker att det är en fluga som går över. Nationellt finns inga strategier på hur svensk högre utbildning ska förhålla sig till de stora förändringsvindarna som blåser internationellt. En del utbildningsfrågor ställs på kant. Kanske någon annan innovativ bokstavskombination hinner ta form?

MOOCs innebär störningar för lärostena, precis på samma sätt som de som drabbade musikbranschen för några år sen. Å andra sidan är det kanske just denna störning som leder till den förnyelse som krävs inom högre utbildning. Det är därför glädjande att riksdagsledamot Ibrahim Baylan, som den första och enda politiker uttrycker en offentlig åsikt (UNT Debatt 5/6) om tillgång till öppen och fri utbildning. Han ger också offentligt uttryck för behov av diskussioner och åtgärder som bör fortsätta i utbildningsutskottet, på landets lärosäten och bland alla med intresse för högre utbildning.

Frågan är inte längre hur vi ska arbeta med digitala medier i utbildning, utan snarast hur vi ska arbeta med att stimulera lärande i en digital omvärld. Frågan är hur olika former av öppen utbildning och MOOCs kan bidra till utbildning för alla på lika villkor, gratis och tillgängligt i vid bemärkelse. Högre utbildning är nyckeln till välkvalificerad arbetskraft. Välkvalificerad arbetskraft leder till starkare och mer produktiv ekonomi. Utbildning är ett av de mest kraftfulla incitament för att förändra världen. Demokrati, rikare och bättre livsomständigheter för världens befolkning kan härigenom stimuleras. Detta händer inte av sig själv. Men allt startar med tillgång till utbildning.

MOOCs ger alla tillgång till högre utbildning, inte som en exklusiv vara men som en självklar rättighet. Är jordens befolkning än tvingad att nyttja uråldriga utbildningsmodeller, hur kan de då förväntas att lyckosamt vara aktiva medborgare med möjlighet att ta ansvar för och påverka både sin egen och andras situation i ett modernt och föränderligt samhälle?

Det kanske rentav bara är att följa med på resan, såsom Karolinska Institutet gör när de nyligen gick med i edX (en av de stora kursgivarna inom MOOCs startad av MIT och Harvard University). Sverige är ett land som brukar vara snara att ta till sig internationella influenser. Den digitala agendan för Sverige håller fanan högt, dessvärre tycks den inte gälla högre utbildning.

Distansutbildning och e-lärande har varit i bruk de senaste 40 åren. Denna form av utbildning har skapat möjlighet för många att få tillgång till högre utbildning och många vittnar om att utan denna möjlighet hade de inte kunnat komma i åtnjutande av högre utbildning.

Denna grupp är ändå priviligierad. De uppfyller inträdeskraven. De är välkomna att ta del av högre utbildning. Merparten av jordens befolkning står dessvärre i dag utanför denna möjlighet. Att erbjuda MOOCs och att erbjuda fri tillgänglig utbildning för alla från de främsta lärosätena i världen är en social innovation likaväl som en bostad för alla. Båda initiativen är inkluderande och leder därmed till bättre levnadsvillkor, friskare befolkning och möjlighet att delta som aktiva samhällsmedborgare.

Genom en öppen delningskultur och genom att erbjuda MOCCs skapas inte bara möjlighet för alla att ta del av kvalificerad utbildning från prestigeuniversitet hemma i sina egna hem och på sina egna villkor. Det är en demokratisk rättighet. Det som betalas med skattemedel ska gå tillbaka till skattebetalarna. MOOCs skapar också möjlighet för det enskilda lärosätet och för akademiker att profilera sig.

Förutom att MOOCs i sig är av intresse, tvingar MOOCs fram förädling av utbildning, forskning och tredje uppgiften. Universitet måste både samarbeta och konkurrera. Denna process utvecklar kvalitet för lärande och utbildning. En öppen delningskultur, där inte alla måste uppfylla hjulet själv, bidrar tillika till hållbar utveckling.

SVERD menar att tillgång till fri och öppen utbildning till exempel genom MOOCs, öppna lärresurser och en öppen utbildningskultur är en kvalitetsfråga för alla och en av största sociala innovationerna genom tiderna. Innovation brukar beskrivas som nya framgångsrika produkter, tjänster och processer för näringsliv och samhälle. MOOCs innebär ett helt nytt sätt att tänka på lärande och utbildning och relaterade kvalitetsfrågor. MOOCs innebär också att befintliga traditionella utbildningsstrukturer sätts under luppen och granskas kritiskt med all rätt.

Är så kallad traditionell campusutbildning, oftast linjärt organiserad och med en ingång och en utgång,  verkligen hållbar i ett modern globalt samhälle?

För SVERD
Ebba Ossiannilsson
fil dr, vice ordförande SVERD (Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning www.sverd.se), Lunds universitet
UNT 20/6 2013

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This