NY

Anmälan till högskolekonferensen NU2024 i Umeå den 17—19 juni är öppen.

SUHF:s nationella högskolepedagogiska konferens och sveriges största mötesplats för utveckling av högre utbildning som går av stapeln i Umeå den 17—19 juni. Tema : Högre utbildning i och för förändring Nu finns ett praktfullt program publicerat på...

SVERD med i programmet för NU 2024 – Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet

Programmet till högskolepedagogiska konferensen NU2024.se "Högre utbildning i och för förändring" är klart. Det erbjuder ett imponerande utbud med en blandning av muntliga presentationer, rundabordssamtal, workshops och posters är fördelade över konferensens teman:...

Yrkeshögskolan erbjuder 463 olika utbildningar på distans

YH-program Apotekstekniker, Medicinsk vårdadministratör, Certifierad kyl och värmepumpstekniker och andra yrken finns på listan över möjliga distansutbildningar att söka inom Yrkeshögskolan . Se länk:...

Ny rapport: Friskoleelever klarar högskolan sämre

Friskoleelever presterar sämre på högskolan. Det visar en ny rapport från Universitetskanslersämbetet och Skolverket. Detta trots att friskoleeleverna gått ut med ungefär samma gymnasiebetyg som elever från kommunala skolor. Intressant är att rapporten kommit fram...

Granskningen av vuxenutbildningen ska växlas upp

Skolinspektionen ska utveckla sin granskning av den kommunala vuxenutbildningen, enligt ett regeringsuppdrag. Läs mer här om granskningar som Skolinspektionen hittills arbetat med....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling

Mer än hälften av lärarna i en undersökning från Lin Education säger att de inte får nödvändig kompetensutveckling via arbetsplatsen när det gäller att använda digitala verktyg. Rektorerna däremot anser att de erbjuder kompetensutveckling i hög grad.

Utbildningsföretaget Lin Education har gjort en undersökning bland lärare och rektorer om hur man ser på den digitala utvecklingen i skolan. 300 lärare från 300 skolor och 50 rektorer i årskurserna sex till nio har intervjuats via telefon. Samtliga lärare i undersökningen och 95 procent av rektorerna instämde i påståendet att digitala verktyg är nödvändiga i skolan för att hänga med i samhällsutvecklingen.

85 procent av lärarna svarade att de använder digitala hjälpmedel i sin undervisning. Nästan sex av tio lärare i undersökningen instämde samtidigt i påståendet att de ibland känner sig i otillräckliga i sin kunskap om IT jämfört med sina elever.

 

Läs mer här

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling | Namn på webbplatsen - […] Lärare och rektorer oeniga om behovet av kompetensutveckling […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This