I april 2015 kommer Skolinspektionens slutrapport om distansutbildningskvalitet i kommunal vuxenutbildning att presenteras.

Skolinspektionens rapport kommer att  presentera utvecklingsområden och väl fungerande inslag inom kommunal distansutbildning.

Sammantaget ska framgångsfaktorer och risker inom distansutbildning avse

Om undervisningen ger eleverna förutsättningar att utveckla de kunskaper och förmågor som avses och om undervisningen är anpassad efter elevernas individuella behov och förutsättningar?

Målgrupp är kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå.

Redan idag finns delrapporter tillgängliga via Skolverkets databasen SIRIS

Sök distansutbildning så kommer ni åt rapporter från Skolinspektionen gällande 18 kommuner som har gymnasial vuxenutbildning på distans.

Granskningen bör inte omfatta frågan om valet mellan distansutbildning eller annan utbildning, bedömning av om eleverna nått de individuella mål de satt upp eller övriga kvalitetsaspekter avseende undervisningen.

Ingen begränsning bör göras vad gäller utförare.

Bakgrunden är att det blir allt viktigare med en utbildning på gymnasienivå eller högre för att få arbete, och då spelar vuxenutbildningen en viktig roll. Nu granskar Skolinspektionen kvaliteten på distansutbildning inom kommunal vuxenutbildning på gymnasienivå i 18 kommuner.

Det är kommunerna Boden, Borgholm, Forshaga, Hofors, Hudiksvall, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Norrköping, Osby, Skellefteå, Sundbyberg, Sunne, Uddevalla, Uppsala, Upplands Väsby och Vindeln.

Syfte

Ett syfte med granskningen är att kartlägga hur distansutbildningen organiseras och genomförs i 18 utvalda kommuner. Skolinspektionen kommer även undersöka ett antal faktorer som kan påverka elevens förutsättningar att nå kunskapskraven.

Så görs granskningen

Skolinspektionen kommer bland annat att intervjua elever, lärare och representanter för kommunerna. Granskningen kommer fokusera på följande frågor:

  1. Hur organiserar huvudmännen distansutbildningen?
  2. Vilka arbetssätt och arbetsformer används i distansundervisningen?
  3. Planeras och genomförs undervisningen utifrån elevernas behov och förutsättningar?
  4. Fungerar den kontinuerliga kommunikationen och interaktionen mellan lärare och elev, så som exempelvis återkoppling och stöd på ett för eleven tillfredsställande sätt?

Granskningen av kommunerna pågår under hösten 2014 och beslut för respektive kommun kommer att publiceras efterhand. I besluten kommer utvecklingsområden och väl fungerande inslag som identifieras att presenteras. Resultatet från granskningen i sin helhet sammanfattas i en övergripande kvalitetsgranskningsrapport.

Läs mer om uppdraget

http://www.skolinspektionen.se/sv/Tillsyn–granskning/Kvalitetsgranskning/Skolinspektionen-granskar-kvaliteten/Distansundervisning-inom-kommunal-vuxenutbildning/

Databas med rapporter

http://siris.skolverket.se

 

 

 

Categories: Uncategorized

One Response so far.

  1. […] Kvalitet inom Komvux Distansutbildning […]


Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

2. Låt studenterna

Ebba Ossiannilsson Lunds universitet Alastair Creelman, Linnéuniversitetet OER, MOOC, spelifiering och badgerörelsen Det är ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...