Komvux behöver utvecklas för nya behov i samhället” fastslår utredarna i Komvuxutredningen.

  • Skollagen förtydligas så att det framgår att komvux utgör en del i arbetsmarknadens kompetensförsörjning och förberedelser till fortsatta studier.
  • Urvalsreglerna till komvux ändras så att det inte längre är den med minst utbildning som ska ha förtur vid urval utan individer med störst behov av utbildningen.
  • Gymnasieskolans sex studieförberedande program slås ihop inom komvux till tre bredare studieområden och gymnasiearbetet ersätts av ett bredare komvuxarbete. Detta förenklar för personer med äldre eller brokig utbildningsbakgrund att få ihop en examen.
  • En del lärosäten bör enligt utredningen erbjuda en profilering mot komvux i sin lärarutbildning samtidigt som möjligheterna till kompetensutveckling för professionen ska stärkas. Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram ska kompletteras så att de blir mer relevanta för vuxenutbildningen.
  • Särvux blir en del av komvux och byter namn till särskild utbildning. På det sättet inkluderas dagens särvuxelever tydligare i komvux. Samtidigt föreslås en möjlighet för personer utan diagnos att vid behov kunna delta i de kurser som utgörs av särskild utbildning. Då ökar möjligheten till individanpassning av komvux.
  • Personer med intellektuell funktionsnedsättning ges ökade möjligheter till fortsatt utbildning efter särvux. Baserat på internationella erfarenheter pekar vi på ett flertal möjligheter till fortsatt utbildning inom komvux, folkhögskola, yrkeshögskola och högskola för denna målgrupp.
  • Betygsrätt införs som ett krav för att enskilda anordnare ska få bedriva vuxenutbildning på entreprenad. Kraven för betygsrätt för utbildning motsvarande komvux skärps så att de överensstämmer med kraven på komvux.
  • Betygsskalan för grundläggande komvux, sfi och grundläggande särvux förenklas. På dessa nivåer är betyg inte någon grund för behörighet eller urval till vidare studier. På så sätt minskar lärarnas arbetsbörda med onödiga betygsbedömningar vilket lämnar mer tid till undervisning.

Det betänkande som i dag överlämnas har flera viktiga delar som inte återgetts här. Det viktigaste är dock att betänkandet lägger en möjlig grund till ett komvux i tiden där vuxenutbildningen samlas i en gemensam organisation.

https://www.dn.se/debatt/komvux-behover-utvecklas-for-nya-behov-i-samhallet/

Categories: Uncategorized

Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

2. Låt studenterna

Ebba Ossiannilsson Lunds universitet Alastair Creelman, Linnéuniversitetet OER, MOOC, spelifiering och badgerörelsen Det är ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...