NY

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation (Open Educational Resources) enhälligt av Unescos ca 200 medlemsländer, däribland Sverige. OER benämns ibland öppna lärresurser på svenska, och rekommendationen som antogs är bindande för...

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 20200 är det ICDE President Forum 2020. SVERDs Ordförande Ulf Sandström  deltar för SVERD, som medlem i ICDE SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson ICDE EC, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair, ICDE OER Advocacy Committee,  är...

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Handlingsplan 2020

Handlingsplan 2020

  1. Inriktning
  2. Projektverksamhet
  3. Kansliet
  4. Arbetsgrupper

1. Allmän inriktning, syfte, mål och målgrupp
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning, transformerat lärande och den digitala transformeringen relaterat till lärande, samt e-lärande. SVERD är representerad såväl inom statlig, kommunal som privat verksamhet avseende såväl det formella som det informella lärandet.

Vidare har SVERD till uppgift att främja kunskapen om öppet omformat lärande, digital innovation, samt lärande i digitala miljöer och genom sociala medier, samt andra öppna mötesplatser och lärandemiljöer.

Det gäller öppna lärresurser (OER), massive open online courses (MOOCs) och att främja och vidga kunskapsområdet Technology Enabled Learning (TEL)

Verksamhetsberättelsen för SVERD ska återspegla uppföljning av handlingsplanen.

SVERD ska:
1.1 Aktivt följa och omvärldsbevaka den nationella och internationella utvecklingen inom området.
1.2 Initiera erfarenhetsutbyte och samverkan mellan organisationens medlemmar och med andra aktörer inom distansutbildnings-området
1.3 Skapa öppna mötesplatser genom att anordna konferenser, webinarer och seminarier. Samarbete ska såväl genom fysiska möten som online-möten.
1.4 Stimulera kunskapsuppbyggnad inom området.
1.5 Medverka till omvärldsbevakning inom distansutbildningsområdet och utveckling i beslutande organ.

1.6 Samverka med andra aktörer ”Nationellt”, tex
Riksorganisationen för e-kompetens (REK), Vuxenutbildning i samverkan (VIS), Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), Digidel,
EdTech Sweden, Industry, SKR, Friskoleföreningen, Digital Skills and Jobs Coalition.
1.7 Samverka med andra aktörer ”Internationellt”, ex
FUN, FLUID, EDEN och ICDE
1.8 Vara delaktig i den allmänna samhällsdebatten inom området
1.9 Vara proaktiv i projekt och disseminering
1.10 Medverka till nationell och internationell bevakning och utveckling i den mån det är aktuellt att medverka och besvara remisser och bidra med expertkompetens inom området

1.11 Vara aktiv med aktuella inlägg och debatter via SVERDs hemsida, samt SVERDnytt och i sociala medier som tex Facebook och Twitter
1.12 Vara aktiv i årliga strategiska konferenser
1.13 Hålla två årliga konferenser, ett är årsmötet, den andra är höstkonferensen.
1.14 Några gånger per termin hålla webinarer med inom området aktuella områden och talare.
1.15 Sprida information till och från International Council for Open and Distance Education (ICDE Newsletter) och EDEN newsletter.
1.16 Årligen deltaga i OpenEdWeek arrangerad av EDEN

2.Projektverksamhet
SVERD ska satsa på och medverka i nationell och internationell projektverksamhet. Några exempel:

  • Boldic-Nordplus horizontal, Nordiska Ministerrådet
  • LIST, Nordiska Ministerrådet
  • International Council for Open and Distance Education, Operational Network Boldic (ICDE ON_BOLDIC)
  • International Council for Open and Distance Education, Focal Quality Points (ICDE, FQP)
  • Virtual teachers toolbox (VTT-box), EU project, Erasmus+
  • Teacher Innovation in blended learning (TIBL),Erasmus+

3.Kansliet
Har till uppgift att sköta medlemsregister, bokföring och ekonomiadministration. Inriktningen är att eftersträva fortsatt låg kostnad för SVERD kansliet. Medlemsvärvning , kontakter och information tillhandahålls från kansliet.

4.Arbetsgrupper: 

4-1. Medlemsvård
Fokus på medlemsvård och medlemsvärvning skall ske under 2020.

4-2. Strategisk påverkan
Remissvar till utredningar och svara på debattinlägg.
tex Utredningen
– Fjärrundervisning i skolan.
– MOOCs utredningen.
– Digitaliseringsrådet- Kunskapsuppbyggnad om digitaliseringens effekter på samhället och individen.
– Komvux utredningen.
– Regeringens satsning med 10 MKr på distansutbildningsutveckling i högskolan 2020

4-3. Webbgrupp
Arbetar för att utveckla webbsidan www.sverd.se och möjliggöra att medlemmar kan erhålla publiceringsrätt.

4-4. Konferensgrupp
Årskonferens, Höstkonferens och Webinarer.
Medverka vid Vuxenutbildningsdagen på Almedalen i Juli.
Arrangera program och föredrag vid Årsmötet i mars.
Arrangera SVERDs Höstkonferens i Sthlm den 18 sep.

Hålla ett webinar under “Open education week” samt arrangera 3 webinarer per termin inom aktuella ämnen.

4-5. SVERDnytt
Producera digitala nyhetsbrev.
Att ge ut 2 tryckta medlemstidningar per år och 4 digitala nyhetsbrev.

/ Handlingsplanen antogs vid SVERDs Årsmöte i Stockholm den 13 mars 20202 på Ersta Högskola.

Share This