NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Handlingsplan 2021

Handlingsplan 2021

  1. Inriktning
  2. Projektverksamhet
  3. Kansliet
  4. Arbetsgrupper

1. Allmän inriktning, syfte, mål och målgrupp
Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning, transformerat lärande och den digitala transformeringen relaterat till lärande, samt e-lärande. SVERD är representerad såväl inom statlig, kommunal som privat verksamhet avseende såväl det formella som det informella lärandet.

Vidare har SVERD till uppgift att främja kunskapen om öppet omformat lärande, digital innovation, samt lärande i digitala miljöer och genom sociala medier, samt andra öppna mötesplatser och lärandemiljöer.

Det gäller öppna lärresurser (OER), massive open online courses (MOOCs) och att främja och vidga kunskapsområdet Technology Enabled Learning (TEL)

Verksamhetsberättelsen för SVERD ska återspegla uppföljning av handlingsplanen.

SVERD ska:
1.1 Aktivt följa och omvärldsbevaka den nationella och internationella utvecklingen inom området.
1.2 Initiera erfarenhetsutbyte och samverkan mellan organisationens medlemmar och med andra aktörer inom distansutbildnings-området
1.3 Skapa öppna mötesplatser genom att anordna konferenser, webinarer och seminarier. Samarbete ska såväl genom fysiska möten som online-möten.
1.4 Stimulera kunskapsuppbyggnad inom området.
1.5 Medverka till omvärldsbevakning inom distansutbildningsområdet och utveckling i beslutande organ.

1.6 Samverka med andra aktörer ”Nationellt”, tex
Riksorganisationen för e-kompetens (REK), Vuxenutbildning i samverkan (VIS), Nätverket för kommunala lärcentra (NITUS), Digidel,
EdTech Sweden, Industry, SKR, Friskoleföreningen, Digital Skills and Jobs Coalition.
1.7 Samverka med andra aktörer ”Internationellt”, ex
FUN, FLUID, EDEN och ICDE
1.8 Vara delaktig i den allmänna samhällsdebatten inom området
1.9 Vara proaktiv i projekt och disseminering
1.10 Medverka till nationell och internationell bevakning och utveckling i den mån det är aktuellt att medverka och besvara remisser och bidra med expertkompetens inom området

1.11 Vara aktiv med aktuella inlägg och debatter via SVERDs hemsida, samt SVERDnytt och i sociala medier som tex Facebook och Twitter
1.12 Vara aktiv i årliga strategiska konferenser
1.13 Hålla två årliga konferenser, ett är årsmötet, den andra är höstkonferensen.
1.14 Några gånger per termin hålla webinarer med inom området aktuella områden och talare.
1.15 Sprida information till och från International Council for Open and Distance Education (ICDE Newsletter) och EDEN newsletter.
1.16 Årligen deltaga i OpenEdWeek arrangerad av EDEN

2.Projektverksamhet
SVERD ska satsa på och medverka i nationell och internationell projektverksamhet. Några exempel:

  • Nordplus projekt – ”Seniors Digital Skills” med stöd från Nordiska Ministerrådet
  • NVL Digital Nordiska ministerrådet.
  • International Council for Open and Distance Education ( ICDE)
  • European distance and e-learning network. EDEN
  • International Council for Open and Distance Education, Focal Quality Points (ICDE, FQP)
  • Projektansökan till Erasmus+ och projektet ”Abilitating diGital Learning to VET sector”.
  • Projektansökan till Nordplus ” Digital support ”

3.Kansliet
Har till uppgift att sköta medlemsregister, bokföring och ekonomiadministration. Inriktningen är att eftersträva fortsatt låg kostnad för SVERD kansliet. Medlemsvärvning , kontakter och information tillhandahålls från kansliet.

4.Arbetsgrupper: 

4-1. Medlemsvård
Fokus på medlemsvård och medlemsvärvning skall ske under 2020.

4-2. Strategisk påverkan
Remissvar till utredningar och svara på debattinlägg.
– Fjärrundervisning i skolan.
– Det nya normala- omställning och hållbarhet.
– Digitaliseringsrådet- Kunskapsuppbyggnad om digitaliseringens effekter på samhället och individen.
– Futures of Education – Learning to become.  Besvara remisser från UNESCO.
– Besvara EU remisser och publikationer- Micro-credentials for lifelong learning and employability.
– Regeringens satsning med 24 MKr under två år för distansutbildningsutveckling inom högskolan 2021-2022.
– Representera SVERD i Nordiska nätverket för vuxnas lärande NVL-distans.

4-3. Webbgrupp
Arbetar för att utveckla webbsidan www.sverd.se och möjliggöra att medlemmar kan erhålla publiceringsrätt.

4-4. Konferensgrupp
Årskonferens, Höstkonferens och Webinarer.
Medverka vid Vuxenutbildningsdagen på Almedalen i Juli.
Arrangera program och föredrag vid Årsmötet i mars.
Arrangera SVERDs Höstkonferens i Sthlm den 18 sep.
Hålla ett webinar under “Open education week” samt arrangera 3 webinarer per termin inom aktuella ämnen.

4-5. SVERDnytt
Producera digitala nyhetsbrev.
Att ge ut 2 tryckta medlemstidningar per år och 4 digitala nyhetsbrev.

/ Handlingsplanen antogs vid SVERDs Årsmöte i Stockholm den 12 mars 2021 Online möte i Zoom.

Share This