Forskare skriv för att bli lästa!

Publicerat av Ebba Ossiannilsson 0 Kommentarer

Forskare, skriv för att bli läst!

Skrivandet upptar en stor del av forskarens tillvaro. Och det gäller att skriva för att bli publicerad – tillsammans med rätt personer, i rätt sammanhang. Allt för att öka sin meritering.

I denna process stöps de akademiska texterna ofta i samma form. Finns det någon poäng i att bryta denna praxis? Vad kan man vinna på att nå läsare utanför den innersta, akademiska kretsen? Detta kommer att diskuteras under ett webbaserat seminarium 25 september.

Talare är forskarna Jenny Helin och Susanne Pelger. De menar att det finns anledning att ifrågasätta den akademiska texten – och vem som tar del av den. Både akademiker och praktiker har mycket att vinna på att forskningen öppnas upp för fler perspektiv, och kommer fler till godo. Under webbinariet presenterar Helin och Pelger sin respektive syn på saken. Via en chatt har deltagarna möjlighet att ställa frågor till talarna, interagera med varandra, dela med sig av länkar och annat. Moderator är Alastair Creelman, Linnéuniversitetet.

Några av de frågor som kommer att belysas är:

  • Varför ser traditionella akademiska texter ut som de gör?
  • Hur kan man skriva mer läsarvänligt?
  • Varför är populärvetenskaplig text inte meriterande?
  • Vad kan man som forskare tjäna på att skriva populärvetenskapligt?
  • Vilken roll spelar texter för spridning av forskning?

Tid: 25 september 2012, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect. Läs mer
Observera! Adressen till mötesrummet kommer att mejlas till alla anmälda 1-2 dagar innan webbinariet.

Webbinariet arrangeras av CeFEO, Dela!, ESBRI, ITHU, .SE och SUNET. Det är kostnadsfritt och öppet för alla som intresserar sig för spridning och nyttiggörande av forskning. Läs mer under flikarna uppe till höger.

Varmt välkommen att delta!

http://www.esbri.se/webbinarium/index.asp

Categories: Aktiviteter, Nyheter

Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

2. Låt studenterna

Ebba Ossiannilsson Lunds universitet Alastair Creelman, Linnéuniversitetet OER, MOOC, spelifiering och badgerörelsen Det är ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...