Den irreversibla dynamiken i MOOCs tränger på i alla nivåer i Kinas utbildningssystem.
Det ger studenterna stor frihet att välja kurser och få tillgång de bästa pedagogiska resurser på hemmaplan och utomlands.

I och med MOOCs sker en brytningstid som radikalt förändrar människors sätt att inhämta kunskaper.

Universitetens suveränitet minskar , breddad rekrytering tar fart och nationsgränser blir inte lika viktiga längre.
Kinesiska studenter kan mycket väl sitta i en kinesisk klassrum, bara för att lära via en bärbar dator med en MOOC gjord av ett annat universitet i Kina eller i något annat land.

I en nation där utbildningsreformer är absolut nödvändigt är MOOCs en drivare som tvingar den kinesiska utbildningssystemet till omprövning.

Läs mer

http://urbantimes.co/2014/09/moocs-china-education/

 

Categories: Uncategorized

Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

2. Låt studenterna

Ebba Ossiannilsson Lunds universitet Alastair Creelman, Linnéuniversitetet OER, MOOC, spelifiering och badgerörelsen Det är ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...