NY

En första delredovisning av distansundervisningen på gymnasieskolor

Under våren 2020 genomför Skolinspektionen inspektionssamtal med rektorer för att granska gymnasieskolors distansundervisning med anledning av restriktionerna under covid-19. I granskningen har vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad...

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Digital start på höstterminen vid Malmö universitet

I mitten av mars stängde Malmö universitet dörrarna och gick över till digital undervisning för att minska risken för spridning av coronaviruset. Då var det ovisst hur länge utbildningen skulle bedrivas digital, men nu är det bestämt att det kommer förbli så fram till...

SVERD.se even available now in English

Nya hemsidan SVERD.se är nu även tillgänglig på engelska. The new Webpage SVERD.se is now even available in English.

Lunds smarta klassrum

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. Läs...

Satsningar ska underlätta för fler att kunna studera

När fler behöver utbilda sig för att få jobb i coronakrisens spår så gör regeringen de åtgärder som krävs. Matilda Ernkrans är glad att de idag den 16 maj 2020 med samarbetspartierna kan presentera följande besked som förstärker våra utbildningssatsningar rejält: ✅ Vi...

Landsbygden och ”hemmasittarna” blir förlorarna

Intressant debattartikel av Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, SKR och Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund. Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle den 12 maj 2020 Regeringen har inga planer på att utnyttja de...

Distansutbildning är för dålig i Sverige

Sveriges Radio rapporterar idag på morgonen att internationella studenter går ut med ett upprop distansutbildningen och den omställning som skett pga Covid-19 är för dålig. De anser inte att de får den handledning och support och kräver att få  studieavgiften...

Aktiv och engagerad chef viktigt vid distansarbete

CORONAVIRUS. Flexibelt arbete upplevs ofta som positivt av medarbetare, men chefernas agerande kan vara avgörande för att den viktiga balansen mellan jobb och fritid ska fungera. Det visar pågående forskning. Coronakrisen har inneburit en rivstart för många anställda...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Intressant EU projekt om inkluderande flexibelt lärande inom högre utbildning

Call for best inclusive and flexible eLearning or blended learning practices in higher education

Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective

Towards Inclusive eLearning: Improving Accessibility of eLearning in Higher Education from Universal Design for Learning perspective (TINEL) is an Erasmus+ funded project, coordinated by Häme University of Applied Sciences (HAMK).

  1. The overall aim of the project is to improve inclusive eLearning from UDL perspective. The project objectives are:
    to map and explore inclusive practices of eLearning and implementation aspects of UDL approach in HEIs
  2. to develop an evaluation tool and a training model for improving eLearning accessibility from UDL perspective
  3. to develop pedagogical and technological skills of staff for improving inclusive eLearning from UDL perspective.

The project will be carried out during 1.10.2018-31.8.2021 in cooperation between six partners The Association of Finnish eLearning Centre (NGO), University of Jyväskylä from Finland, Lund University from Sweden, Norwegian University of Science and Technology (NTNU) from Norway and University of York from United Kingdom

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This