NY

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

BOLDIC

General description of the BOLDIC ”Open learning resources online” project
ba200
– Purpose of the project
The general purpose of “Boldic – open learning resources online” project is to
deepen and bring further the co-operation between Nordic and Baltic organizations
dealing with distance education, flexible learning and e-learning by opening the
community for new partners from both the Baltic and the Nordic countries.
I.e. we want to continue and further develop the process from the earlier project “Boldic
Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process from the project
Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning dissemination and
best practice in open learning resources
online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources
online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org

Background
Previous results is that seven partners SVERD in Sweden ( project
leader) , NFF in Norway, FLUID in Denmark, FADE in Finland,
Vilnius College in Lithuania, Velvakandi
in Island and EITSA in Estonia has been working together
during 2009 until 2011 with Boldic project activities.
Dissemination work has been done during previous Boldic
conferences in f ex Finland , Lithuania and Norway.

3.1.2. Other information
Web page www.boldic.org
NPHZ-2013/10118 Page 4 (7) Submitted – 28-Feb-2013
Project period 01-Jun-2013 – 30-Nov-2015
Previous Nordplus activities
Yes

Nordplus
1. Nordflex 2005-2007
2. Boldic perspectives online 2008-2011
Nordplus applications in this round

3.2.Purpose and aims The purpose and aims of the Boldic olro project

3.2.1. Purpose
The general purpose of “Boldic – open learning resources
online” project is to deepen and bring further the co-operation between
Nordic and Baltic organizations dealing with distance education, flexible
learning and e-learning by opening the community for new partners from
both the Baltic and the Nordic countries. I.e. we want to continue and
further develop the process from the earlier project “Boldic Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process
from the project Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning
dissemination and best practice in
open learning resources online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org
3.2.2. Aims and contribution

– Why?
There is a continuous increase in the demand for technology
supported learning material, and especially so for material developed
for on-line learning. Most of this material is developed in such a way
that it normally is quite easy to change language and in other ways fit the
material for use in different countries. I.e. the field is very well set up for
exchange of material and for continuous cooperation in development, marketing,
etc. In short, we have a demand, what we need is better marketing
and simpler exposure of the material between the potential exchangers
of the materials. The intention of the project is to establish a major Nordic
and Baltic integration project supporting open learning resources online.
Apart from better quality in learning, the project will prove the benefits possible
by simple cooperation between the learning organizations of the different countries.
There will of course also be cultural exchanges as the materials often contain
cultural parts.

See http://www.boldic.org

Share This