NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

BOLDIC

General description of the BOLDIC ”Open learning resources online” project
ba200
– Purpose of the project
The general purpose of “Boldic – open learning resources online” project is to
deepen and bring further the co-operation between Nordic and Baltic organizations
dealing with distance education, flexible learning and e-learning by opening the
community for new partners from both the Baltic and the Nordic countries.
I.e. we want to continue and further develop the process from the earlier project “Boldic
Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process from the project
Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning dissemination and
best practice in open learning resources
online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources
online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org

Background
Previous results is that seven partners SVERD in Sweden ( project
leader) , NFF in Norway, FLUID in Denmark, FADE in Finland,
Vilnius College in Lithuania, Velvakandi
in Island and EITSA in Estonia has been working together
during 2009 until 2011 with Boldic project activities.
Dissemination work has been done during previous Boldic
conferences in f ex Finland , Lithuania and Norway.

3.1.2. Other information
Web page www.boldic.org
NPHZ-2013/10118 Page 4 (7) Submitted – 28-Feb-2013
Project period 01-Jun-2013 – 30-Nov-2015
Previous Nordplus activities
Yes

Nordplus
1. Nordflex 2005-2007
2. Boldic perspectives online 2008-2011
Nordplus applications in this round

3.2.Purpose and aims The purpose and aims of the Boldic olro project

3.2.1. Purpose
The general purpose of “Boldic – open learning resources
online” project is to deepen and bring further the co-operation between
Nordic and Baltic organizations dealing with distance education, flexible
learning and e-learning by opening the community for new partners from
both the Baltic and the Nordic countries. I.e. we want to continue and
further develop the process from the earlier project “Boldic Perspectives Online.”

Project summary
1. Continue, deepen and develop the process
from the project Boldic Perspectives Online.
2. Develop and maintain the Boldic Award nomination
and Award process.
3. Establish Annual conferences concerning
dissemination and best practice in
open learning resources online area.
4. Establish Webinars before and after the Annnual conferences ,
with focus on open learning resources online.
5. Maintain and develop the website http://www.boldic.org
3.2.2. Aims and contribution

– Why?
There is a continuous increase in the demand for technology
supported learning material, and especially so for material developed
for on-line learning. Most of this material is developed in such a way
that it normally is quite easy to change language and in other ways fit the
material for use in different countries. I.e. the field is very well set up for
exchange of material and for continuous cooperation in development, marketing,
etc. In short, we have a demand, what we need is better marketing
and simpler exposure of the material between the potential exchangers
of the materials. The intention of the project is to establish a major Nordic
and Baltic integration project supporting open learning resources online.
Apart from better quality in learning, the project will prove the benefits possible
by simple cooperation between the learning organizations of the different countries.
There will of course also be cultural exchanges as the materials often contain
cultural parts.

See http://www.boldic.org

Share This