NY

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2015 gick till Gränsöverskridande nordisk utbildning

BA2015_600

Boldic Award 2015 delades ut till projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning GNU.
Priset som är på 500 Euro och finansieras via Nordplus togs emot av Vigdis Fuglevåg och Marius Pettersen från Selvik skola i Vestfold.

Se länk till motivering och diplom här

Priset delades ut av Boldics Coordinator Ulf Sandström vid FunKon 15 konferensen i Oslo den 9 november.

En enig Boldic jury har utsett årets vinnare för det innovativa och skalbara projektet Gränsöverskridande nordisk utbildning.

Motiv till Boldic Award 2015 utnämningen är:

This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning
and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

The project organized students in so-called Nordic class-match groups cross-border teaching models
are co-created, tested and evaluated in an iterative process. This project deals with educational
challenges with cross boarder collaboration and user driven design. The core of the project is about
innovation. Innovation in this educational context is defined as ideas translated into improved and
new practices. Evaluation research in education attempts to identify “best practice”, consequently,
innovation is the development of “next practice”. The project is grounded in a philosophy of userdriven
research-based innovation. Users are both teachers and students in schools.

The development
of new forms of teaching takes place in a co-design process where students, teachers and
researchers work together in different ways, crossing the boarders of the three Nordic nations of
Denmark, Norway and Sweden.

The project is well documented: Grænseoverskridende Nordisk Undervisning(GNU)

Se video från BA2015 prisutdelningen i 9 nov på funKon 15 konferensen i Oslo.

BOLDIC AWARD 2015
Cross boarder collaboration is the winner of Boldic Award 2015 of 500 Euros for the innovative EU-funded project related to “Cross boarder collaboration” for educational purposes supported by information and communication technologies between Danish, Norwegian and Swedish schools.

The EU supported project started in 2011 and finalized in 2014.

The overall goal for the project is to develop innovative cross-border teaching models by the means of user driven, practice-based co-design processes between practitioners and researchers.
This is an innovative project of open and distance learning and it promotes models for online learning and ICT-supported flexible lifelong learning in the Nordic and Baltic region.

boldic200

Grattis till vinnarna.

Läs mer om GNU projektet här.
http://projektgnu.wordpress.com/

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. SVERDnytt nr 1 -2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5. Digitaliseringskommissionens…
  2. SVERDnytt 1 – 2016 : SVERD – Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning - […] Nätverk med Sverd för de Nordiska och Baltiska länderna Ebba Ossiannilsson 3. EdTech Sweden 4. Boldic Award 2105 5.…

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This