På universitet och högskolor runt om i Sverige sker en hel del undervisning på engelska. Engelska har kommit att bli ett lingua franca inom akademin och detta avspeglar sig också inom undervisningen på grundnivå där lärosätena vill attrahera studenter internationellt. Även om rörligheten av studenter över nationsgränserna är något positivt och en viktig del i ett större internationaliseringsprojekt så för det också med sig ett behov av ett språk som alla förstår oavsett vilken del av världen man kommer ifrån. Engelskan har kommit att bli svaret men kunskaper i engelska både bland lärare och studenter varierar.
Utbudet av kurser och utbildning i engelska och akademisk engelska är stort för studenter, men för de lärare som känner sig ringrostiga eller känner ett behov av att förbättra sina språkkunskaper för att undervisa med engelska som språket har de inte så mycket att välja på. Dessutom är det ofta svårt för dessa lärare att få den lediga tiden som krävs för att gå igenom mera omfattande kurser.
Inom ramen för SNH (Samverkan för nätbaserad högskoleutbildning) initierades ett samarbetsprojekt mellan lärare i engelska och högskolepedagoger för att utveckla ett flexibelt material för lärarna där de kan använda sig av de delar som är särskilt relevanta för dem och där de också har möjlighet att gå igenom materialet när det passar dem själva. Det är också ett hållbart lärandematerial på det sättet att man kan alltid lägga till ytterligare material eller förbättra delar av materialet när det finns behov. Blekinge Tekniska Högskola, Mittuniversitet, Högskolan i Gävle och Umeå universitet har tillsammans arbetat fram material av olika karaktär där alla delar utgör stöd för lärare som vill utveckla sin förmåga att undervisa genom engelska. På Blekinge Tekniska Högskola producerades ett antal filmer som handlar om hur man pedagogiskt övervinner några utav de svårigheter man befinner sig inför när man undervisar på ett andra språk och när flertalet av studenterna också är andraspråkstalare.
Om man vill titta på filmerna hittar man dem på http://tuba.bth.se/lo/introduction_english/index.asp, eller på http://www.bth.se/snh/snh2.nsf/sidor/verktyg-for-larande. På den sistnämnda länken kan man också hitta det andra materialet som producerats inom projektet.

En viktig poäng är att material kan vara användbart för lärare på alla nivåer och inte bara för de som arbetar på universitet och högskolor.

Ulrika Skagert
Blekinge tekniska högskola

Categories: TidigareSVERDnytt


Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

Inbjudan till SVERDs

Inbjudan till SVERDs Höstkonferens -2016 “Innovativt, kommunikativt & omformat lärande.” Fredag den ...