NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

5. Fler öppna lärresurser under Creative Commons

Fler öppna lärresurser under Creative Commons 

Jag heter Kristina Alexanderson och är Chef för Internet i skolan på .SE. Jag ansvar för .SE:s skolsatsning som heter Webbstjärnan, samt är en av de främsta företrädarna för Creative Commons i Sverige (skolombudsman). Min vardag handlar om att få lärare och elever i svensk grund- och gymnasieskola att arbeta med Internet som ett verktyg för lärande. I vårt arbete är Creative Commons ett centralt verktyg för oss i arbetet med att skapa resurser som lärare kan använda i undervisningen.

 

 

Creative Commons är upphovsrättslicenser som gör att du som upphovsman kan låta andra använda ditt material utan att de ska behöva fråga dig om lov först. De som licensierar material, bilder, filmer, musik, konst etc kan välja sedan finns det olika frihetsgrader.  Men spelar verkligen något så enkelt eller komplicerat som ett licenssystem någon roll för utbildningsresurser för skolan?

Creative Commons är ett verktyg som gör att utbildningssektorn kan få tillgång till det material som behövs för att de ska kunna utbilda. Allt material som behövs för lärande borde vara fritt, och verktygen och materialet som används inom utbildning bör vara det som bäst förbereder oss för ”livet”.

Ändå används inte digitala verktyg i skolan, och kunskaperna om Creative commons är begränsade. Vi på Creative Commons ser Internet och öppna lärresurser som en enorm möjlighet. I det arbetet är våra lärosäten och deras användning av licenserna för att sprida sina resurser. Det är viktigt att vi hjälps åt att sprida kunskaper, bidrar till bra lär-resurser, så att Creative Commons blir en del av den digitala vardagen i alla lärande situationer. Det är bara genom kunskaper om CC som de öppna lärresurserna kommer att spela en avgörande roll, för utbildningssystemet.

Creative Commons gör det tydligt hur materialet får användas. Det är en av anledningarna till att vi på .SE delar allt vårt material under Creative Commons. För vi vet att lära handlar om att imitera, öva, bearbeta, kopiera. Det har vi alltid gjort inom ramen för lärande. Med Internet, öppna lärresurser och Creative commons blir det möjligt.

Creative Commons är en förutsättning eftersom licenserna är tydliga, enkla och med hjälp av dem kan lärande ske med fria resurser som elever och studenter fritt får använda och fritt bearbeta.

Creative Commons gör att elever/studenter vi alla får tillgång och kan lära genom att använda andras innehåll, andras bilder, filmer, musik och konst. Ett arbete med Öppna lärresurser som ligger under Creative Commons licenser kan utveckla lärandet. Och därför arbetar jag med att stötta lärare och elevers arbete med Creative Commons.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This