NY

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Stöd till utbildningsanordnare i fråga om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning.De tog härmed första steget i det regeringsuppdrag Myndigheten för yrkeshögskolan fått för att ge ett utökat stöd till utbildningsanordnare inom de utbildningsformer som...

Olycklig låsning i frågan om fjärr- och distansundervisning

Nyligen publicerade Per-Arne Andersson (SKR) på sin Skolblogg ett inlägg om missuppfattningar kring distansutbildning. SVERD har kommenterat den artikeln med att vi ser dagligen att det går att uträtta en hel del jobb på distans med hjälp av datorkommunikation och då...

EC Digital economy and society, Education and training

Den 18 juni kom Europeiska Kommissionen ut med EC Digital economy and society, Education and training. Läs mer här Det för en unik möjlighet att deltaga i den här konsultationen och enkäten kommer att vara tillgänglig på de officiella EU språken. Idag på EDENs årliga...

SVERDs Ordförande Ulf Sandström EDEN FELLOW

SVERDs ordförande Ulf Sandström  var nominerad till EDEN Fellow (av EDEN Styrelseledamot Ebba Ossiannilsson). På EDENs styrelsemöte den 19 juni, EDEN Executive Committee, beslutades att alla de nominerade skulle erhålla EDEN Fellowship och EDEN Senior Fellowship 2020....

Pass på distans

Identifiera dig digitalt och på avstånd. Nets Passport Reader tar med en app bort gapet mellan fysiska ID-handlingar och digital identifiering. – De nordiska länderna är långt framme när det gäller användning av digital identifiering, både inom offentlig och privat...

Slack utmanar Teams

Slack utökar sitt samarbete med Amazon. Nytt är bland annat att funktionen för röst- och videosamtal byts ut mot Amazon Chime, samtidigt som alla Amazon-anställda får en Slack-licens.

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4 Folkbildningens flexibla lärande

britten-mansson-wallin

Britten Månsson-Wallin gen sekr Folkbildningsrådet

Digitaliseringen innebär ett ökat behov av folkbildning

Vad innebär digitaliseringen av samhället för folkbildningsarbetet och för demokratin? Det är en av frågorna som ställs i dokumentet Folbildningens Vägval och Viljahttp://www.folkbildning.se/Folkbildning/vagval–vilja/
Dagens utveckling mot professionalisering, specialisering och fragmentisering kan skapa vilsenhet hos många. Det finns ett ökat behov hos människor – i olika livssituationer och åldrar – av bildning och sammanhang i en tid av globalt informationsöverflöd. En bred bildning är till nytta både för den enskilde och för samhället och ger bättre förutsättningar för människor att ta till sig ny kunskap. Studieförbunden och folkhögskolorna utgör en infrastruktur i det svenska samhället för bildning som grundas på idén om frivilligt gemensamt kunskapssökande och livslångt lärande. Vad betyder det i praktiken?

Demokratisera digitaliseringen!
Offentliga och privata tjänster flyttar allt mer ut på nätet. “Att demokratisera digitaliseringen är en uppgift i paritet med den när befolkningen skulle lära sig att läsa och skriva.” En digitalisering av samhället förutsätter att medborgarna är delaktiga i den, har tillgång till och kan nyttja informationsteknikens möjligheter. Detta kräver aktiva insatser på bred front, både i barn- och ungdomsskolan och bland vuxna. Den digitala utvecklingen är snabb. Nya digitala klyftor riskerar att uppstå – även bland yngre.Vad kan folkbildningen göra?

Stora förväntningar och utmaningar för studieförbunden och folkhögskolorna
Förväntningarna är stora på folkbildningens förmåga att bidra till samhällets demokratisering, till att ge människor redskap för att påverka sina egna villkor och samhällsutvecklingen, till att utjämna bildnings- och utbildningsklyftor och att bidra till delaktighet i kulturlivet.
Statens stöd till folkbildningen baseras på detta och folkbildningens organisationer har bejakat dessa syften. Digitaliseringen idag och i morgon påverkar folkbildningens förutsättningar att arbeta med folkbildningsuppdraget. Hur ska studieförbund och folkhögskolor utveckla sitt arbete för ökad digital delaktighet och vilka är hindren och möjligheterna?

Vilka resultat finns frånRådslag 2014
Vilka slutsatser drar företrädare för studieförbunden och folkhögskolorna?
Folkbildningsrådet har tagit initiativ till ett brett rådslag under 2014 i studieförbund och folkhögskolor kring folkbildningens IT-utveckling och behovet av stödinsatser.
Rådslaget syftar till att-identifiera och undanröja hinder för folkbildningens arbete med digital delaktighet och flexibelt lärande, – stimulera strategisk planering för digital utveckling i folkbildningsorganisationerna samt – ge underlag för kommande beslut i Folkbildningsrådet ifråga om översyn av statsbidragsvillkor samt stödformer för digital utveckling i folkbildningen.
Rådslagsarbetet samordnas av resurspersoner i studieförbund och folkhögskolor.
Resultaten kommer att presenteras på höstkonferensen.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This