NY

Bäst i klassen? Digitaliseringens möjligheter inom högre utbildning

I en ny rapport till ESO, Uppkopplad utbildning, undersöker Kjell Nyman hur långt svenska lärosäten kommit i arbetet med att digitalisera den högre utbildningen och hur problem och fallgropar kan hanteras för att underlätta arbetet med att ta tillvara...

LifeComp Referensram från Joint Research Center (Europeiska Kommissionen)

En ny Framework från Joint Research Cent4r (Europeiska Kommissionen) om LifeComp Referensram Personal, Social and Learning to Learn” was set as a key competence in 2018 by the Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. The LifeComp framework...

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta

Flexibel skolstart i Huddinge – för att motverka smitta PUBLICERAD 22 JULI 2020, KL. 05:30UPPDATERAD 22 JULI 2020, KL. 08:38 Huddinge kommun har beslutat att införa flexibel skolstart till höstterminen. Detta innebär att skolorna startar olika tider för att minska...

Mer studier på distans ska minska smittrisken för pandemin

Regeringen ökar möjligheterna för gymnasieskolorna att bedriva distansundervisning. Målet enligt skolminister Anna Ekström är att minska smittrisken för Covid 19 pandemin . Under våren har lärare talat om problem med att planera och genomföra distansundervisning...

Dugga is awarded the Microsoft Education Partner of the year 2020!

Dugga Assessment recognized as the winner of Microsoft Education Partner of the Year 2020 DUGGA är en av SVDERDs medlemmar och vi gratulerar till utmärkelsen. STORT GRATTIS och SÅ VÄLFÖRTJÄNT DUGGA har också gjort stora insatser under COVID-19 pandemin. Grattis till...

MYH Inspelning från webbinarium om distansundervisning

Den 25 juni genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan ett webbinarium om distansundervisning. Nu finns en textad inspelning tillgänglig på Youtube. På webbinariet medverkade bland andra Thomas Persson, generaldirektör för Myndigheten för yrkeshögskolan, och Jannie...

UNESCO OER Rekommendation officiellt signerad juni2020

Så är det officiella dokumentet om UNESCO OER rekommendation signerat och sänt till To Ministers responsible for relations with UNESCO (Juni, 2020) Läs mer här Ref.: CL/4319 Subject: Certified Copy of the Recommendation on Open Educational Resources (OER) The...

Universitetskanslersämbetet ska följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet under coronapandemin

Coronapandemin har inneburit stora utmaningar för högskolans verksamhet som varit hårt belastad och ställt om till nya arbetssätt på mycket kort tid. Universitetskanslersämbetet får nu i uppdrag att följa upp konsekvenser för högskolans verksamhet med anledning av de...

Att lära på avstånd

En  ny studie från Skolforsknigsinstitutet, läs mer här Ett huvudresultat från forskningsöversikten är att kvaliteten i undervisning är viktigare än hur lektioner förmedlas. Coronapandemin gör att elever förväntas att studera på avstånd, vilket inte ska förväxlas med...

EDEN Annual Conference 2020 genomfördes online

EDENs årliga konferens i juni 2020 genomfördes helt online. EDEN EC tog tidigt beslut mitt under rådande Covid-19 pandemi att EDEN Ställer inte in, utan EDEN ställer om. Vem kan göra en virtuell konferens om inte den största organisationen i Europa European e-Learning...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

3. SVERD remissvar Fjärrundervisning

YTTRANDE                                                                     2013-05-06

Betänkandet SOU 2012:76
Utbildning för elever i samhällsvård och fjärr- och distansundervisning                                                                             

Till

Utbildningsdepartementet

103 33 Stockholm

u.registrator@regeringskansliet.se

 

Sammanfattning

Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD org nr  802011-5872 ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.

Förslaget främjar långsiktigt tänkande i arbetet för likvärdig skola för alla.

Fjärr – och distansundervisning ökar möjligheten för fler elever att få stöd i sin utbildning exempelvis genom sitt modersmål.

Förslag till förbättringar är

–          Att huvudmannen ska ha krav på sig  ( inte som i utredningen bara frivilligt ) att anordna asynkron och synkron distansutbildning i ämnet om ämnesbehöriga lärare ej finns på skolan.

–          Att begreppet fjärrundervisning förklaras med att begreppet innebär synkron distansundervisning.

–          Att lyfta fram fördelar med distansutbildning inte defensivt beskriva att införa användning av distansmetoder för att göra besparingar när det egentligen handlar om att få tillgång till moderna distansutbildningsmetoder för att utveckla och effektivisera utbildning.

–          En betydande fördel med distansutbildning är möjligheten med individualiserat flexibelt lärande, inte minst för elever med särskilda behov och de grupper som bla nämns i utredningen, dvs elever i samhällsvård

–          Att även om en myndighet kommer att få i uppdrag att utvärdera fjärrundervisningen och distansundervisningen behöver kommunen kontinuerligt följa upp insatser av detta slag.

–          Att distansundervisning  indelas i de vedertagna begreppen synkron och asynkron distansutbildning istället för det använda begreppet Fjärrundervisning .

–          Att fler ämnen bör kunna tillåtas använda metoden distansutbildning än de i utredningen  uppräknade .

–          Att begreppen synkron och asynkron distansutbildning tydliggör om elever och/eller lärare kommunicerar samtidigt i fysisk lokal eller virtuellt rum i motsats till att kommunikation mellan deltagare sker rumsåtskiljt och tidsfördröjt. (Andra metoder än fysisk, samtidig, närvaro i en lokal .

–          Att flexibel utbildning och den viktiga varvade utbildningen ( blended learning, flipped classrooms etc ) som används inom företagsutbildning , vuxenutbildning och högskoleutbildning ska få användas som metoder inom grundskola och gymnasieskola.

–          Att det bör förespråkas krav på interaktivt och flexibilitet i tillhandahållande av distansutbildning, inte minst för att möta elevers olika lärstilar och behov

–          Att betona distansutbildningens fördelar vilket  innebär ett oberoende i tid, rum och takt, samt dess gränsöverskridande potentialer 

Sammanfattningsvis :

Svenska riksorganisationen för distansutbildning SVERD ser positivt på de förslag som presenterats i utredningen och tillstyrker förslagen.

SVERD anser dock att utredningen är för defensiv och begränsar skolors metodiska och tekniska utveckling inom modernt flexibelt lärande .

SVERD anser att utredaren har gjort en för snäv bedömning när man i pedagogernas metodpalett som finns tillgänglig idag inom flexibel  utbildning( heldistans , halvdistans, varvad, videokonferens flipped  classroom *etc)

*Flipped Classroom är en avancerad form av Blended Learning och innebär en blandform av synkront och asynkront lärande inom en och samma kurs. Mycket för att skapa tid för djupgående samverkan elev/student/lärare som skapar förståelse för ämnet. Innebär förhöjd kvalité på lärandet.

Utredningen tar bara upp två fall av flexibelt lärande och  beskriver verkligheten med att antingen  ska man utbilda med  fjärrundervisning ( synkron distansundervisning) och eller heldistansundervisning (helt  asynkron undervisning) .

Det behövs mer forskning om nya sätt att utbilda och lära vilket innebär att vi behöver fler skolmiljöer som arbetar med flexibelt lärande. Dessa miljöer behöver därefter beforskas.

Utredningen har för lite forskningsunderlag tillgängligt för att dra slutsatser som man nu gör och lägger styrande förslag som förhindrar att skolor kan få använda flexibelt lärande inom grundskola och gymnasieskola.

SVERD förordar att alla mellanformer av flexibelt lärande från ren klassrumsundervisning till den andra ytterligheten ren distansundervisning helt utan fysiska träffar tillåts utvecklas i vårt moderna digitaliserade kunskapssamhälle där regelverken säger att :

–          varje barn har rätt till gratis utbildning

–          utbildningen ska syfta till att utveckla barnets fulla möjligheter att alla barn och ungdomar, oberoende av kön, geografiskt hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.

–          att uppnå enligt EUs medborgarkompetenser, digital kompetens som skall utvecklas hos alla medborgare.

SVERD förordar att Frågan utredningen bör innefatta är INTE hur jobbar vi med digitala läromedel i utbildningen, utan hur jobbar vi med lärande i en digitalserad värld
Från SVERD

Ulf Sandström                             SVERDS Ordförande

Ebba Ossiannilsson                    Vice ordf

Lars Göran Hedström               styrelseledamot

I detta ärende har Styrelsen beslutat.

Ordföranden har varit föredragande.

I den slutliga handläggningen har också vice ordförande och styrelsens ledamöter deltagit. Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD) Box 3033 871 03 Härnösand kansliet@sverd.se
www.sverd.se

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This