Marita Hilliges rektor HögskolanDalarna

För några veckor sedan hade jag den stora glädjen att inleda Högskolan Dalarnas första konferens om nästa generations lärande NGL 2012. Konferensen var fullsatt med över 240 deltagare, mestadels kollegor från ett trettiotal svenska universitet och högskolor men också internationella gäster. Jag har hört både under och efter konferensen hur mycket den uppskattades. Keynotes höll hög klass, rapporter från forskning och utveckling inom nätbaserat lärande likaså och kringarrangemangen med middagar, luncher, hotell och allt annat en större konferens innebär flöt på. Vi är inte minst stolta över att det är en våra egna studenter, Joacim Svensson, som förutom att han koordinerar det stora NGL-programmet hos oss, också har tagit huvudansvaret för konferensens genomförande. Att det blev så hög klass på den akademiska delen av konferensen får vi tacka vår arrangörspartner KTH, inte minst Stefan Hrastinski, vår egen forskningsledare Mark Dougherty och vår mentor och gästprofessor Roger Säljö.

Konferensen var viktig för oss på Högskolan Dalarna på flera sätt. Dels kunde vi visa utåt vad vi har hållit på att utveckla under det senaste decenniet – en online utbildning i realtid som utvecklar kvaliteten i lärandet, inte minst genom att bejaka och förstärka lärandets sociala dimension. Över hälften av Högskolan Dalarnas 16 000 studenter deltar i år i våra online-utbildningar, från sjuksköterskeprogram, lärarprogram och kurser i 10 olika världsspråk till fri start-fri fart utbildning i utveckling av e-tjänster. De allra flesta som jag har talat med har varit nöjda med tillgängligheten och flexibiliteten i distributionsformen, men det som gjort djupast intryck på mig är hur många som berättat hur nära de kommit sina studiekamrater och lärare via webben. Högskolan Dalarna har flera webbmöten i Adobe Connect på ett år än resten av högskolesverige tillsammans, har det sagts mig.

Jag tror att den nära kontakten och tillgängligheten via webben är en av de viktigaste nycklarna till framtidens högskoleutbildning. Och inte bara i Sverige. Vi har kommit en bra bit på väg när det gäller en magisterutbildning tillsammans med två universitet i Somaliland för att avhjälpa bristen på kvalificerade barnmorskeutbildare – i realtid på nätet. På samma sätt kommer våra studenter som läser afrikansk litteratur på avancerad nivå kunna göra det tillsammans med studenter i Botswana – i realtid på nätet.
Jag är övertygad om att det finns en potential i den nätbaserade utbildningen som knappt börjat utnyttjas än. Jag hoppas och tror att hela den högre utbildningen i Sverige kommer att upptäcka och utnyttja hela denna potential för att nå en högre kvalitet och tillgänglighet i all utbildning, både på campus och på nätet. Det finns starka utvecklingskrafter bland lärare och studenter. Vi ser fram emot att den politiska ledningen för sektorn i framtiden ger ett tydligt stöd och stimulans.

Marita Hilliges
Rektor vid Högskolan Dalarna

Categories: TidigareSVERDnytt


Populära inlägg

4. Fria upphovsrätt

Fria upphovsrättslicenser - underlättar kunskapsdelning och lärande.  (ladda ned pdf) Ebba ...

6. Öppna digitala l

Lennart Lundberg Lärare, ingenjör och flexibel utbildningssamordnare            Den här artikeln ger dig ...

4. REKs Tankesmedja

REK – Riksorganisationen för eKompetens INVITATION och PROGRAM för REKs TANKESMEDJA om ...

1. Ordförande har o

Välkommen till SVERDnytt nr 3-2015 det digitala nyhetsbrevet från Svenska ...

/

Inbjudan till SVERDs

Inbjudan till SVERDs Höstkonferens -2016 “Innovativt, kommunikativt & omformat lärande.” Fredag den ...